Перейти до основного вмісту

Сергій Горбік, протоієрей. Джерела «русского мира» на релігійної мапі України

 

І. Вступ

Тезис про те, що Російська Православна Церква, її очільник Кирила Гундяєв, є основним духовним джерелом «Русского мира» та через них здійснюється його інтервенція, не потребує доказів. Однак, у процесі боротьби з головним ідеологом, більшість релігієзнавців, аналітиків та журналістів не зауважують – далеко не всі групи (угрупування) всередині РПЦ, які виступають проти Московського патріарха Кирила, а також загалом проти цієї юрисдикції з нищівною критикою, навіть коли вони самі є об’єктом репресій в Росії, є потенційними союзниками України, Українського Православ'я, у боротьбі з ідеологічним агресором. Більш того, вони часом є більш небезпечними, адже «проти» – це далеко не завжди «за», а формула «ворог мого ворога, мій друг», має  багато різних варіантів. Мова йде, про деякі опозиційні рухи в самому Московському Патріархаті, а також різні маргінальні православні групи, які можна об’єднати під загальній назвою «Істино Православні Церкві» (далі – ІПЦ).

Другою досить не вивченою особливістю, є діяльність конфесій та релігійних груп,  з якими  ми традиційно не пов’язуємо поняття  «русского мира», але які фактично допомагають його проникненню в Україну, або готують ґрунт для цього. Тут ми спробуємо критично розглянути діяльність Католицької Церкви та загальну діяльність різноманітних протестантських деномінацій.


ІІ. Протестні групи в РПЦ та діяльність ІПЦ у світлі проникнення ідей «русского мира» в Україну


2.1. Протестні групи в РПЦ: виникнення та ідеологія

Не дивлячись на декларовану речниками РПЦ, у тому числі і в Україні, тезис про «єдність Московського патріархату», у  якій перманентно виникають різні течії та групи, які, серед іншого, активно критикують патр. Кирила Гундяєва, президента Путіна та їх діяльність. Останнім часом боротьба з такими «внутрішніми дисидентами» ведеться в РПЦ дуже активно, з застосуванням силового та суддівського апарату РФ. Сьогодні найбільш відомим фактом та прикладом є переслідування схиігумена Сергія Романова та його послідовників, які зробилися чи не головною темою провідних російських релігійних ЗМІ, особливо опозиційних РПЦ, вже з кінця літа 2020 р. [1].

Переслідування схиігумена РПЦ Сергія Романова не залишилося по-за увагою і деяких українських ЗМІ, які об’єктивно виступають на боці ПЦУ [2]. І хоча більшість цих публікацій є інформаційні, їх загальний характер можна оцінити як позитивно-нейтральний щодо особи опального священика та його прибічників. Тут, на нашу думку, спрацьовує принцип «ворог мого ворога, мій друг». Це особливо добре спостегірається згідно коментарів у соціальних сітках, де священики та вірні ПЦУ встають на бік Сергія Романова, але при цьому ніхто не робить собі проблеми подивитися на те, що, власне, проповідує цей російський священик. А проповідує він фактично ще більш агресивний варіант теорії «русского мира».

Що ж реально відбувається?

Позитивний образ православного дисидента РПЦ викликає зацікавлення його ідеями серед певної консервативної групи священиків та вірних ПЦУ. Ми вже сьогодні можемо висунити гіпотезу, що підвищення кількості противників вакцинації від COVID-19, критиків екуменічних ініціатив Вселенського Патріарха, прибічників різних конспірологічних теорій, напряму пов’язано саме з піаром схиігумена Сергія Романова в Україні. Фактично, ми спостерігаємо реальну побудову основи сприйняття ідеї «русского мира», коли його починають інші вважати єдиною обороною «чистого православ’я»

Приклад з проникненням російсько-імперських ідей схиігумена Сергія Романова в Україну, які ми навели вище, не є винятком. Те саме можна сказати про проникнення «руссмировских» концепцій інших дисидентів РПЦ, яким, несвідома або свідома, робиться піар-компанія в Україні.

Загалом, коли дивитися глобально, ми не можемо відкинути гіпотезу про те, що піар «дисидентів» РПЦ в Україні є спецоперацією російських спецслужб, які, через спочування українців особам, що переслідуються РПЦ, спробують вкоренити ідеї «русского мира».

На нашу думку, основною помилкою українських ЗМІ, у тому числі й пов’язаних з ПЦУ, є те, що вони, захоплюючись тільки фактом протесту, не вдаються у його аналітичний аналіз та тим самим створюють можливість для поширення ідей «русского мира».


2.2. «Альтернативне православ’я» - Істинно Православні Церкви


Практично всі російські маргінальні релігійні групи, яких в науковій практиці загально називають «Істино Православні Церкви», давно мають свої «єпархії» в Україні. Але до сьогодні, вони практично не були присутні в медійному просторі Українського Православ’я. Однак, у останні роки, особливо після створення ПЦУ, їх присутність сталася більш помітною. Їх статті, навіть у перекладі українською мовою, усе частіше почали з’являтися на релігійних сайтах, особливо – парафіяльних.

Чому так відбувається?

На нашу думку, це, найперше пов’язано з загостренням протистояння з Московським Патріархатом, зокрема і з РПЦвУ, у процесі якого значно підвищився запит на критичні матеріали. Саме таких матеріалів дуже багато на ресурсах ІПЦ, які давно займаються нищівною критикою «червоної церкви, створеної комуністами». Однак, що не враховують певні редактори, критика РПЦ, яка представлена на порталах та літературі ІПЦ, ґрунтується на основі російського імперського мислення, тобто з’являється трохи зміненою версією ідеології того ж «русского мира». Тут, таким чином особливу небезпеку викликає той факт, що в історію Українського Православ’я інкорпоруються певні релігійні діячи Російської імперії першої третини ХХ ст., які, хоча і зробилися жертвами радянської влади, були ідеологічно ворожі всьому українському. За вкоріненням шанування цих осіб у ПЦУ, часом навіть як святих, приходить поширення й їх ідеологічних напрацювань – фактично українцям подається той самий «русский мир», але в «української обгортці».

Також треба відзначити, що цей шлях проникнення російської імперської ідеологію в Україну, як і можливість зростання своєї чисельності тут, дуже добра розуміють керманичі різних ІПЦ. За нашим спостереженням, за останні роки кількість їх сайтів, де присутня й україномовна версія, зросла майже у двічі. Особливу прихильність до ідеології ІПЦ сьогодні можна назирати серед прибічників т.зв. «патріарха Філарета», та загалом «Київського Патріархату».


ІІІ. Нетрадиційні шляхи поширення «русского мира»


Коли ми вивчаємо шляхи поширення «русского мира» у релігійній площині, тоді, як вже відзначалося вище, переважно пов’язуємо це з Московським Патріархатом. Але чомусь по-за увагою залишаються християнські конфесії, які традиційно вважаються «світовими» та (або) «космополітичними». Це, найперше, Католицька Церква, а також різноманітні неопротестантські деномінації. Однак, на нашу думку, такий підхід є дуже поверхневим та не відповідає реальній дійсності. Тому, спробуємо трохи проаналізувати деякі та дуже важливі факти.


3.1. Католицька Церква та «русский мир»


Розглядаючи причетність Католицької Церкви до поширення або сприянню поширення «русского мира», ми будемо говорити тільки та виключно про політику Ватикану, адже серед архієреїв, священиків та мирян цієї конфесії є дуже багато людей, які плекають демократичні цінності, права людини та народів, активно виступають проти російського імперського шовінізму.

Історія Католицької Церкви у ХХ ст. знає багато прикладів, коли інтереси окремих держав та народів приносилися в жертву «вищим інтересам Ватикану». Ми не будемо тут розглядати всі ці випадки, адже про це є багато наукових статей та монографій, а перейдемо безпосередньо до сучасної історії України.

Переважна більшість українців, зокрема і науковці, сприймають Ватикан через призму понтифікату Іоана-Павла ІІ. Дійсно, не дивлячись на певні особливості тогочасної політики щодо Східної Європи та певні синкретичні тенденції, цей папа дуже добре розумів небезпечність, як комунізму, так і російського імперського шовінізму. Однак, з приходом папи Франциска, політична орієнтація Ватикану зазнала певних змін – пріоритетом поступово робляться партнерські стосунки з Росією, зокрема і з Московським Патріархатом. Практично Ватикан зайняв позицію сприяння допомоги  «русскому миру». Останнє явно проявилося вже на початку 2014 р., коли Росія почала військові дії проти України.

Так, Ватикан був та залишається серед небагатьох країн та єдиною в Європі, яка не осудила російську анексію Криму. Більш того, Католицька Церква була майже першою, коли не рахувати Московський Патріархат, яка пішла на співпрацю з окупаційною адміністрацією Росії. Вже навесні 2014 р., починає діяти «Пастирський округ Римської-католицької Церкви в Республіці Крим і в Севастополі», який було «утворено відповідно до угоди між Москвою і Ватиканом і зареєстрований відповідно до законодавства РФ», а його очільник, єпископ Яцек Пиль, так оцінив співпрацю з російськими окупаційними чиновниками та РПЦ: «Теплі стосунки між християнськими громадами Католицької і Православної Церкви в Криму та Севастополі, сприяння і розуміння представниками влади значущості духовної єдності є прикладом служіння, віри і любові, про що я неодмінно розповім Папі Франциску на майбутній зустрічі» [3].

Можна приводити ще багато прикладів, коли звичайна моральність в осудженні агресора та його ідеології «русского мира», приносилася в жертву «вищим інтересам Католицької Церкви». Але, на нашу думку, формальне визнання цієї концепції відбулося на т.зв. «Гаванській зустрічі» папи Франциска та Московського патріарха Кирила». При цьому, реальні дивіденди від цієї декларації отримав саме «русский мир».

Так, Ватикан продовжує уникати осудження російської агресії в Україні та Сирії; визнає Україну (як і деякі інші країни) канонічною територією Московського Патріархату, чим фактично сприяє поширенню ідеології «русского мира» [4]. У цьому світлі дуже ілюстративним є безперешкодне функціонування римо-католицьких храмів на окупованих територіях Донецької та Луганської областей, які у відрізненні від храмів ПЦУ та неопротестантів, не зазнають жодних утисків збоку московських найманців. Більш того, офіційний представник Ватикану, нунцій Клаудіо Ґуджеротті, без перешкод навідує окупований Донецьк та Луганськ, проводить там богослужіння та зустрічається з керманичами бойовиків [5]. Останні факти для нас мусять бути дуже красномовними, адже, у т.зв. ЛНР та ДНР, ідеологія «русского мира» є «державною». Будь яка конфесія, яка не проповідує або не підтримує цієї ідеології, просто не може там існувати. Також і будь яка гуманітарна допомога, яка передається в ці «республіки», розподіляється під жорстким контролем бойовиків.

Отже, необхідно визнати, що дипломатичний корпус Ватикану в Україні допомагає Москві в політичній легалізації своїх маріонеток, католицьких священиків, що пропагують  «русский мир» (або сприяють його поширенню), а наданням гуманітарної допомоги Католицька Церква ще і підтримує окупантів.

Ми тут опускаємо реакцію формальних та неформальних речників УГКЦ, їх аналітиків та науковців, які дуже активно критикують Московський Патріархат, та навіть ПЦУ, але всіма силами спробують оправдати Ватикан, зокрема заяви папи Франциска.

На нашу думку, сьогодні діяльність УГКЦ, яка які спробує якось нейтралізувати негативну діяльність Ватикану в Україні, виглядає досить дивною. Позиціонуючи себе як «Українська Церква», вони практично погоджуються з тим, що їх статус в Україні аналогічний статусу РПЦвУ, тобто вони є не суб’єктом, а об’єктом ватиканської політики. Тут важко не погодиться з думкою католицького оглядача Сандро Маджістері, «який вважає, що українським греко-католикам в цьому контексті (східної політики Ватикану – авт.) відведена маргінальна роль. У намаганні зблизитися з Москвою і в релігійному, і в політичному плані папа Франциск жертвує церквою (УГКЦ)» [6]. У цьому ключи, посівна позиція українських греко-католиків, щодо проросійської діяльності папи Франциска, де-факто є сприянням легалізації концепції «русского мира», яку декларує Московський Патріархат.

Враховуючи все вище сказане, а також той факт, що Ватикан є найпершим авторитетом для своїх вірних, можемо висунити гіпотезу, що його політика випрацьовує толерантність до ідей «русского мира» у середовищі українських католиків усіх обрядів.


3.2. Неопротестантські деномінації та «русский мир»


Коли мова заходить про «русский мир», практично ніхто не згадує неопротестантські деномінації, адже, на думку більшості науковців, вони космополітичні по своєї природі та традиційно стоять осторонь від політичних процесів. Але, на нашу думку, тут є певні нюанси, які роблять неопротестантів латентними носіями цієї ідеології, які, як мінімум, готують підмурок (основу),  для її сприйняття своїми вірними та суспільством. Тому, вважаєм потрібним більш прискіпливо подивитися на проблему.

Аналізуючи певні спільні риси основних неопротестанських деномінацій, можна вилучить кілька основних, які найбільше дотичні теми нашого дослідження:

1) Інтенсивний характер місіонерства. Усі деномінації скеровані найперше на залучення нових членів та збільшення кількості громад. Зовнішня діяльність переважає над внутрішньою.

2) Єдність зі своїми єдиновірцями є головним фактором. Державні, політичні, національні фактори практично не впливають на ставлення до «братів по вірі».

3) Максимальна лояльність до державної влади. Навіть коли ця влада є антилюдяною та аморальною. У випадках, коли державна влада починає переслідувати якусь групу неопротестантів, вони спробують це припинити саме через декларування лояльності.

Але як це стосується Росії та її духовно-політичної концепції «русский мир»?

Основне питання в тому, що практично всі неопротестантські деномінації, особливо ті, що мають єдиний центр на Заході (адвентисти, мормони), розглядають Росію як один з пріоритетних регіонів для місіонерства. При цьому, закордонні центри традиційно «записують» у Росію всю територію колишнього СРСР. І ось тут неопротестантські деномінації знаходять кілька важливих крапок збігів з інтересами носіїв ідеології «русского мира».

По-перше, оскільки Росія є однієї з пріоритетних територій для місіонерства, неопротестанті зацікавлені в максимально сприятливих умовах своєї діяльності. Це можна досягнути тільки одним способом – максимальною лояльністю до правлячого режиму, а таку лояльність можна отримати тільки прийняттям російської державної ідеології «русского мира». Агресія Росії проти України зробилася саме цім лакмусом, які виявив причетність (або, як мінімум, толерування) неопротестантів до згаданої концепції. Бо, ані їх закордонні центри, ані російські організовані спільноти, аніяк не осудили акт агресії. А деякі неопротестантські деномінації навіть проводили семінари та тренінги в окупованому Криму за участю громадян України [7].

Ще більшу цікавіть викликають протилежні свідчення деяких українських баптистів (християн віри Євангельської) та їх російських єдиновірців. Коли українська частина перших каже про системне переслідування та жорсткі репресії з боку окупаційних режимів т.зв. ЛНР та ДНР, «Російський об'єднаний союз християн віри євангельської» звітує про безперешкодне служіння та гуманітарну місію у непідконтрольних Україні районах Донецької та Луганської областей [8]. Як і у випадку з католиками, можемо зробити висновок, що ідеологічна складова  «русского мира» цілком присутня в служінні, як російських неопротестантів, так і частині їх послідовників в Україні (інакше їх би не приймали в РФ), особливо на окупованих територіях.

По-друге, глобальним непротестантським деномінаціям, таким як мормони або адвентисти, значно простіше ведуть свою діяльність на території колишнього СРСР російською мовою, користуючись наслідками імперської русифікації. Для деяких аналітиків України, буде відкриттям, що представники неопротестанських деномінацій входять у склад деяких російських урядових та неурядових(?) організацій, які займаються пропагандою та поширенню російської ідентичності в країнах колишнього СРСР. Тут можна приводити багато прикладів, але нам найбільш цікаво зізнання члена РОСХВЕ, єпископа Костянтина Бендаса, що ще до анексії Криму, частина їх громад безпосередньо спілкувалася саме з російським, а не українським центром [9].

І тут ми мусимо згадати той факт, що зв’язки з єдиновірцями для неопротестантів з’являються найбільш пріоритетними, а інтереси деномінації ставляться вище за інтереси народу та держави. Саме тому, назираємо досить цікавий факт – інформація про гуманітарну допомогу, яку надають неопротестанти у прифронтових районах, практично не має згадок про українських військових, у ній згадується тільки про загальне «місцеве населення» (можливо – і на окупованих територіях).

Також у процесі цього невеликого дослідження, ми переглянули ряд відеотрансляцій неопротестанських деномінацій в Україні, у яких виступали російські проповідники та місіонери. Вже поверхневий аналіз виявив деякі дуже цікаві речи, які, на наш погляд, виникають  з концепції «русского мира»:

а) Проповіді росіян не перекладалися українською мовою. У ліпшому випадку були технічні українські субтитри. При цьому проповідники прямо казали про «спільність народів», «непотрібність перекладача в спілкуванні» і т.д.

б) Коли згадується сучасна Росія, це здійснюється виключно в позитивному контексті, зокрема і анексія Криму. А Путін – як гарант справедливості та стабільності.

в) Московський Патріархат – «сучасна, екуменічна, відкрита для контактів Церква». З якою російські (і не тільки російські) неопротестанти мають дуже гарні стосунки. Те саме говориться і про РПЦвУ, а про ПЦУ – повне мовчання.

Нам можуть заперечити, мовляв: «неопротестанті – це відносно невелика група, а їх проросійська діяльність практично небачна на релігійної мапі України». Але мусимо заперечити, бо За різними дослідженнями в Україні неопротестанти складають від 1,3 % до 2,4 % населення, а станом на 2013 в Україні налічується 10614 протестантських церков, що становить 28,7% від усіх релігійних об'єднань України. Вони, як вже відзначалося вище, активно займаються суспільною діяльністю, зокрема медичним та соціальним волонтерством, засновують загальнодоступні дитячи садочки та школи. Враховуючи індиферентне ставлення більшості неопротестантів до української мови, більшість цих акцій, найперше на Східної Україні, відбуваються російською мовою, з використанням російських підручників та книжок.

Отже, маємо прямий шлях розповсюдження російського впливу з непротестантського середовища, який чомусь ігнорує більшість дослідників поширення ідеології «русского мира» в Україні.


IV. Висновки

Наше пілотне дослідження показало, що хоча переважна більшість аналітиків та науковців вважають основним релігійним джерелом поширення ідеї «русского мира» в Україні саме Московський Патріархат, є  також й інші джерела, діяльність яких навіть більш небезпечна, адже є прихованою та залишається по-за увагою українського суспільства. При цьому, як вказано вже на початку статті, ми розглядали виключно християнські конфесії, однак мусимо висловити наступну гіпотезу: Проникнення ідей «русского мира» може відбуватися і через нехристиянські релігії, що потребує окремого дослідження.

Посилання

1. https://ahilla.ru/?s=Романов

2. https://df.news/tag/sierhii-romanov/

3. Епископ пастырского округа Крыма и Севастополя встретился с представителем правительства / http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2015/11/13/епископ_крыма_встретился_с_представителем_правительства/ru-1186499

4. До сьогодні Ватикан ніяк не відреагував на канонічне оформлення Православної Церкви України, а його структури в Україні продовжують активно співпрацювати з РПЦвУ.

5. Апостольський нунцій в Україні відвідав Донецьк; Нунцій Ватикану відслужив службу в окупованому Луганську / http://kmc.media/2017/12/18/apostolskyy-nunciy-v-ukrayini-vidvidav-z-pastyrskym-vizytom-doneck.html; https://www.pravda.com.ua/news/2016/12/18/7130214/

6. Єдність християн Заходу і Сходу: так близько і так далеко / https://www.radiosvoboda.org/a/28425473.html

7. В Крыму прошла встреча жен пасторов / https://esd.adventist.org/2016/04/07/v-kryimu-proshla-vstrecha-zhen-pastorov/

8. Последние новости от проекта помощи нуждающимся на Донбассе. / https://www.cef.ru/infoblock/greetings/letter/article/1470175

9. Протестанты присоединили Крим / https://www.ng.ru/ng_religii/2015-02-04/1_crimea.html

 

Сергій Горбик, протоієрей, «Православний Духовний Центр св. Івана Богослова», Буковинська єпархія ПЦУ.

У статті порушуються питання просування ідеології «Русского мира» через альтернативні та навіть ворожі джерела (юрисдикції, конфесії, групи), а також толерування, підготовка ґрунту для вкорінення цих ідей в Україні.

The article raises the issue of promoting the ideology of the "Russian world" through alternative and even hostile sources (jurisdictions, denominations, groups), as well as tolerance, preparation of the ground for the introduction of these ideas in Ukraine.

 

Коментарі

  1. Стефанія Сідорова1 липня 2021 р. о 07:19

    Питання до п. Сергія. Чи немає суперечності між вашою початковою тезою: "Російська Православна Церква, її очільник Кирила Гундяєв, є основним духовним джерелом «Русского мира» та через них здійснюється його інтервенція, не потребує доказів" і висновком: "...хоча переважна більшість аналітиків та науковців вважають основним релігійним джерелом поширення ідеї «русского мира» в Україні саме Московський Патріархат, є також й інші джерела, діяльність яких навіть більш небезпечна"?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Звичайно, ми всі вважаємо РПЦ основним носієм ідеї "русского мира". І це не потребує доказів. Але те, що не є таким очевидним, робиться більш "приховано", для нас більш небезпечним. Адже приховані речи не так очевидні, навіть не сприймаються небезпечними. Підступні джерела сьогодні більш небезпечні, ніж очевидні. Не буду тут повторювати свою статтю, але, як мінімум, дослідження нашого "Православного Духовного Центру апостола Івана Богослова" показало, що поширення критики Вселенського Патріарха, спротив вакцинації, ідеї "слов'янського месіанства" і т.д., у вірних ПЦУ - є результатом сприйняття критики Московського Патріархату з боку різних дисидентів РПЦ та ІПЦ.

      Видалити
    2. Підемо далі.... для католиків обох обрядів, Римський понтифік є найвищим авторитетом. Це, до слова, багато разів підкреслював навіть очільник УГКЦ, і коли такий авторитет не висловлюється щодо анексії Криму, агресії РФ на Донбасі - це є реальна підтримка, або, як мінімум, побудова ґрунту для сприйняття "русского мира" серед католиків.

      Видалити
    3. От щодо католиків було несправедливо.
      Де Папа підтримав агресію РФ на Донбасі? (схвалив її)
      Дослідження показують, що греко-католики найбільше не сприймають ідеологію РМ (див. статтю тут же п. Катерини Якуніної). Серед римо-католиків, щоправда, досліджень не проводилось, але ви і не їх цитуєте. У національно-політичних правах думка Понтифіка католиків хвилює двадцятим місцем...

      Видалити
  2. Давайте дивитися правді у очі.... Франциск єдиний лідер Західної Європи, які не осудив анексії Криму та не визнав, що на Донбасі російська агресія (шукав 3 мовами). Нунцій (фактично амбасадор Ватикану в Україні) без перешкод навідує т.зв. "ДНР"-"ЛНР", служить там. Немає жодних даних про репресії проти католиків на окупованих територіях. Щодо греко-католиків... Спокійно діють у Криму, але це не саме головне. Вони загалом дуже спокійно переходять на російську мову, як мінімум є доказ щодо Одеси (www.cerkva.od.ua). Є навіть свідчення, що вони там вшановували пам'ять Миколи ІІ. Які ще докази потрібні?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ну, якщо бути науково коректними, то цих доказів мало. Чому?

      1. Франциск не назвав агресором Росію, але він не називав це "народним волевиявленням" і не засуджував Україну чи "українську владу". Він називав це конфліктом, де страждають люди, і закликав допомагати УКРАЇНІ.

      Тому елементарна герменевтична коректність змушує визнати, що Франциск визнає, що обєктом допомоги є Україна (а не "народні республіки"). Він уникає будь-яких політичних кваліфікацій. Окрім очевидних - "люди гинуть". Так, нам би хотілось, щоб він оголосив хрестовий похід проти Росії, але це вже наші бажання.

      Франциск не збрехав про конфлікт. Є - є. Він не сказав неправди. Він не сказав правди. Точніше, він сказав не всю правду.

      Очевидно, чому. У РКЦ є парафії в РФ і на підконтрольних РФ територіях, і їх дуже багато. Очевидно, що Франциск не хоче бодатись з Росією і іти прямо напролом. Але його ініціативи підтримки свідчать, що він уникає декларацій, але грошима принаймні помагав.

      Франциск послідовно уникає "політики", концентрується на питанні "є люди, їхня радість і горе". І це - данина західному контексту, де якщо КЦ полізе в політику, піднімається такий срач, пардон, на весь ЗАхід, а РКЦ і так не в кращому публічному стані. Тому його меседж: "схаменіться політики, думайте про людей".

      Але ідеологем РМ тут немає. "Я не сказала "Да", милорд, но не сказала "Нет"..."

      Чи це коректно? Чи це принесе користь КЦ?
      Особисто я сумніваюсь.
      Пій ХІІІ увійшов в історію КЦ сумно, як той, хто підтримав нацизм (і байдуже, що на ділі він його саботував).
      Іоанн Павло ІІ увійшов в історію, як Герой-Лицар, що силою духу розвалив імперію зла.
      Про мене, мужність духовної політики саме в цьому. Не бігати за ґеями і не хапатись за "сімейні" (які зовсім не "традиційні" і не дуже "християнські", але які валять в купу) цінності, а мужньо казати слово Людяності і Свободи в темні часи.

      2. З наукового підходу треба чітко вияснити який вплив мають слова Франциска на реальну практику КЦ у цій справі. Відповдь - нуль. Від політичних декларацій на словах Папи католикам ні холодно, ні жарко. Бо вони знають, що це дипломатія.

      Тому ідеологеми РМ тут немає.

      Інша проблема, що загальна лінія Ватикану на Остполітік - не скасована ще з 1960-х років. Де співпраця з ПЦ підмінюється співпрацею з Москвою. Оця русофілія Остполітік - оце зло. А обмовки папи тут вторинні.

      3. Щодо репресій.
      Скажіть греко-католикам, яких катували в Донецьку.
      Те, що нунцій туди їздить, ще нічого не значить. Він же не читає там месу "за владу нашу донецьку і Путіна".

      4. Російськомовність.
      Для коректності слід навести статистику парафій УГКЦ з рос. мовою. Відсоток там приблизно 0,0001% (бо парафій взагалі на Сході і Півдні - дві каліки). На цьому, в принципі, можна ставити крапку: коли 99,999% парафій україномовні, при цьому переважна більшість парафіян і тотальна більшість священиків,...

      в РКЦ справи дійсно гірші - РКЦ ділить на польськомовну, мадяромовну і російськомовну сфери, при цьому російськомовність - це вивчена мова для проповіді. Україномовна РКЦ доволі мала. Хоча насправді, для коректності тут треба нормальне соціологічне дослідження.

      але продублюю: етнонаціоналістичне рівняння "мова = етнос = нація = держава" - це основа ідеології РМ ("рос.мова = Путін"). На якого дива нам підтримувати русмировскую ідеологему? (коли ми знаємо про багатомільйонний феномен російськомовних українських патріотів і навіть націоналістів). Людина, що є вірним ПЦУ чи УГКЦ, вже є трошки ... ммм... відданим українцем. Важко бути інакше. Хоча випадки є, але статистика.

      Інша справа, що я особисто вважаю, що загравання з рос.мовою у католиків- дурна справа. Вірних до них це не приведе. Скоріше, вони втратять свою специфіку, естетичну фішку, прикольність, унікальність в регіоні.

      5. Щодо Миколи ІІ - хотів би докази бачити.

      Видалити
    2. Частина про католиків - це частина більшої роботи, яка ще не закінчена. Але питання в тому, що є реальні приклади, особливо з РКЦ. Ви чули, щоб римо-католики молилися за перемогу України, деокупацію Криму і т.д.? Особисто я не чув. Але, у процесі роботи, ми провели експеримент: Спробували замовити такі служби в костелах 4 (чотирьох) областей. Усі відмовили, посилаючись на "інструкції Ватикану". Скажу більш, імша "За велику Победу" російською мовою - це явна пропаганда "русского мира".

      Папа робить ідеологічно-політичні зави, і ці заяви активно використовуються ідеологами "русского мира". Прийняття медалі "За приєднання Криму", "георгієвська стрічка" - усе це елементи ідеології "русского мира". І тільки україномовні ЗМІ спробували якось нівелювати слова та дії Франциска. У цьому контексті "установки" Ватикану для його духовенства в Україні є цілком логічними, як і служіння подячної імши "за великую победу".

      РКЦ працює в російської армії, освячує там зброю, веде діяльність, яка анічим не відрізняється від діяльності РПЦ. Закликає військових підтримувати політику РФ, її президента. Неможна відмовити те, що така діяльність, як і поїздки нунція (офіційної дипломатичної особи) на окуповану територію, це сприяння політиці РФ.

      Щодо репресій... Тут усе дуже складна, бо виходить так, що репресії проти священиків та вірних РКЦ, УГКЦ та протестантських деномінацій на окупованих територіях - це не репресії проти конфесій або юрисдикцій, а репресії проти конкретних людей (чи якось конкретної громади). Наприклад, у Криму римо-католицька громада, разом зі священиком, пікетувала окупаційну адміністрацію щодо надання їм помешкання та землі. Пікет пройшов спокійно, ніхто їх не розганяв та не репресував.

      Російськомовна паства римо- і греко-католиків - це дуже специфічний контингент (особливо на Сході). У своєї більшості вони не є патріотами України, але РФ. Там мова дійсно є лакмусом. Саме ці люди складають основу їх парафій, тому, на мою думку, відверта їх підтримка єпископатом та священиками РКЦ є фактично підтримкою "русского мира".

      Щодо вшанування контроверсійних, політичних російських святих - зайдіть у греко-католицькі храми Одещини... це як мінімум. У подальшому цьому варто присвятити особу статтю про уніатський прозелітизм.

      Видалити
    3. "Ви чули, щоб римо-католики молилися за перемогу України, деокупацію Криму і т.д.?"
      Чув, і неодноразово (в Києві).

      "Прийняття медалі "За приєднання Криму", "георгієвська стрічка"" - це де коли?
      "Закликає військових підтримувати політику РФ, її президента" - оце цікаво з прикладами.
      Хоча КЦ в кожній державі закликає шанувати тамтешню владу.

      "Російськомовна паства римо- і греко-католиків - це дуже специфічний контингент (особливо на Сході). " Оце теж треба окремого дослідження і ілюстрації фактами та соціологією


      Видалити
  3. 1) Київ не показник, проте на провідних релігійних сайтах про це інформації немає.

    2) Море світлин, де папа зі стрічкою https://www.google.com/search?q=Франциск+з+георгіївською+стричкою&client=opera&hs=FRK&sxsrf=ALeKk01z-rcTogXeIc7eilyG9IiytheBGQ:1625302458493&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj9-8K9w8bxAhV9hv0HHd8RAEMQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1326&bih=658#imgrc=WZB5OvFRjRxd5M

    3) Досліджували, наприклад у Одесі та інших містах Сходу України. Загалом, можна зробити відповідну вибірку з соц.опитаня розумкова 2020 р. На великий жаль, результат, як мінімум, не дуже позитивний для проукраїнських сил.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ми говоримо про реальну політику Церкви щодо своїх вірян. Не маю змогу до дослідження, але думаю, що 99% католиків не бачили Франциска з георгіївською стрічкою. Натомість молитва за Україну звучить у костьолах постійно.

      І дослідження на тему відмінності КЦ між Галичиною і "Україною" - це окрема тема. На жаль, поки що бачу лише індивідуальні досвіди, а вони за визначенням не валідні і нерепрезентативні.

      А що з Одесою? Яке дослідження? Ппрошу, наведіть...

      Видалити
    2. Щодо "99% католиків не бачили Франциска з георгіївською стрічкою" - це помилка. Бачили, Ватикан мусив навіть виправдовуватися (переважно в ЗМІ України), бо був дуже гучний скандал. Це як і з сумнозвісною "Гаванською декларацією". Хоча остання залишається діючою.

      Вибірка по критеріям "римо-католик"-національність (можна додати "рідна мова") дуже добре покаже по Галичині. Також відомо, через вибірку, висока доля "русских" серед католиків Сходу України. Хоча дехто стверджує, що визначення себе "русским" йде від мови.

      Про Одесу вже писав, зокрема і в приват )

      Видалити
  4. Панове, невже не очевидно, що римо-католицька церква віддавна, як і РПЦ, були частиною реальної політики - як її суб'єкт? Ватикан у міжнародній політиці завжди славився своїм "дипломатизмом" для досягнення своїх цілей. Окремі прояви солідарності з українським народом мають місце, однак "маркерами" є офіційна позиція цієї церкви як інституту та рекомендації структурним одиницям.
    Натомість, РПЦ, будучи також інструментом "русского міра", до цього однією з ідеологічних підвалин панславізму й "м'якою силою" Російської імперії, є вістрям культурної і духовної агресії імперської Росії усіх форм - царської, радянської, путінської.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Олена Мішалова. Від «Москва – Третій Рим» до «Русского мира»: етапи формування імперського ідеологічного гібридного проєкту.

    1. Сучасна Російська Федерація є імперією у стадії «напіврозпаду», яка відчайдушно намагається протидіяти процесу свого розпаду, що почався у 1991 р., коли Радянський Союз припинив своє існування. Парадоксально: у той час, як у світі після завершення Другої Світової війни відбувається деколонізація і великі колоніальні імперії зникають з політичної карти світу, СРСР не просто нікуди не зникає, а розширюється – включає до зони свого впливу країни Східної Європи. 2. «Русский мир» є сучасною версією історичного месіанства Росії, містить в собі ключові ідеї трьох попередніх месіанських проектів – релігійного, культурно-цивілізаційного та радянсько-політичного. 2.1. Релігійно-політичний проєкт: захист православної віри та православних християн. Цей комплекс ідей бере свій початок з друг. пол. Х V - XVI ст. Флорентійська унія (1438 р.) та падіння Візантійської імперії (1453 р.) перетворили московського князя на захисника православ'я – єдино правильної версії християнської

Вічне теперішнє «Русского мира»: політичні підвалини доктрини

  Дарія Сингаєвська , студентка Національного університету «Києво-Могилянська академія» «Семь слов о «русском мире» . Цещо? Слова Христа на хресті? [ Волкова Е. Ідеологія «русского мира» як релігіявійни [Електронний ресурс]. 2016 – Режим доступу: https://zbruc.eu/node/51719(02.08.2020)] «..періодичні свята […] відкривають нам дещо більше: бажання відмінити, скасувати минулий профанний час та розпочати «час новий». Інакше кажучи, періодичні свята, що завершують один проміжок часу і розпочинають інший, мають на меті повне відродження та оновлення часу » [ Элиаде. М. Трактат по истории религий / Пер. с фр. А.А. Васильева. - М.: Академический Проект, 2015. - § 432 ] . Політичне свято виборів президента Росії 2020 специфічно оновило час…, продовживши намагання побудувати свою світ-системунапротивагу світовому порядку за Гельсінськими угодами, або те, що у риториці творців цієї ідеології називається «сучасною єрессю людинопоклонства » [ Слово Святейшего Патриарха Кирилла в праздник Торжеств

Катерина Якуніна. Мовою цифр православна конфесійна ідентичність: усталеність versus стереотипність

  В 2020 р. Центр Разумкова запропонував українскій громадськості інформаційні матеріали «Особливості релігійного і церковно-релігійного самовизначення громадян України: тенденції 2000-2020 рр.» [1] , які підвели підсумок релігійному життю України за останні 20 років. За допомогою данних, опублікованих у матеріалах, наукове співтовариство, ЗМК, політичні сили змогли по-новому оцінити роль релігії в суспільстві, простежити нові тенденції, підкреслити усталені традиції. Співставивши наукові розвідки та «мову цифр», можна відстежити правдивість\хибність для українського суспільства сьогодні деяких стереотипів щодо православного середовища. 1. Теза: Російсько-український конфлікт, ситуація в ОРДЛО, посприяли віддтоку вірних із УПЦ (МП). Дані: число вірних УПЦ(МП) складає 22% православних у 2020 р. проти 16% у 2019р. Подібну ситуацію можна пояснити «незрозумілістю» для вірних ситуації із утворенням ПЦУ і де-факто, продовженням існування УПЦ КП. 2. Теза: «Тривале, іноді конфліктне с