Перейти до основного вмісту

Просування ідеології «русского мира» через… Українське Православ’я

 Сергій Горбік, протоієрей, священник Чернівецько-Буковинської єпархії ПЦУ

Той факт, що Москва (Московське Велике Князівство, Російська імперія, СРСР, Російська Федерація) використовує релігійний фактор для досягнення власних цілей, давно вже є аксіомою. З певною долею припущення навіть можна визначити першу спробу реального використання Православної Церкви у метах дискредитації керівника сусідньої держави – це ХIV ст., коли Московський митрополит Олексій вигадав «Віленських мучеників», спробуючи настроїть православних Великого Князівства Литовського проти князя Ольгерда. У подальшому ця практика вдосконалювалася, уводилася у склад зовнішньої та внутрішньої політики Росії та «пережила» кілька державних трансформацій. Але сьогодні можна з впевненістю казати про новий рівень використання цій практики – провадження ідеології «русского мира» не через підконтрольні Москві ресурси (у тому числі через РПЦвУ), а саме через Українське Православ’я – Православну Церкву України. Хоча відразу відзначимо, що це не свідома політика керівництва ПЦУ, а негативна спадщина УПЦ КП та, частково, УАПЦ. Отже, розглянемо як це відбувається.

Загалом можна вилучити три головних напрямки, які використовують проросійські сили для просування ідеології «русского мира» через ПЦУ:

1) Агіографічно-календарний, коли просування йде через певних святих РПЦ;

2) Богослужбово-організаційний – через заховання практик саме Російського Православ’я;

3) Обрядово-культурний – закріплення певних обрядів та традицій, які притаманні саме росіянам.

І. Агіографічно-календарний шлях просування 

Базою цього засобу є дуже суперечлива та хибна теорія, що канонізація будь-якої Помісної Церкви автоматично робиться обов’язковою для всього Вселенського Православ’я. Отже, на думку Російської Православної Церкви, навіть її явно політичні канонізації мусять війти до церковного календаря ПЦУ. Що відбувається у даному випадку:

а) Через певні сили (свідомих агентів впливу або «корисних ідіотів») календар Українського Православ’я насичається великою кількістю святих РПЦ, які ніколи не мали стосунку до Київської митрополії Константинопольського патріархату і (або) до України. Часом навіть їх релігійна діяльність не оцінюється з точки зору інтересів Київського Православ’я. 

б) Заміна вшанування давних православних святих на їх російських одноїменників. Тут найбільш відомі приклади щодо намагання змінити св. Димитрія Солунського на Димитрія Донського (Димитрівська батьківська субота) та історичне вшанування прп. Ксенії Римлянки на поминання якось «Ксенії Петербурзької». 

в) Впровадження політичних канонізацій РПЦ ХХ – ХХІ стст., які безпосередньо пов’язані з Російською імперією, у свідомість православних українців (імператора Миколая ІІ з родиною; Іоана Кронштадтський, Федір Ушаков та інш.).

У подальшому, на цьому ґрунті просувається ідея «єдиного народу», «єдиної Православної Церкви» (з Росією), «загальної Батьківщини через єдиний духовний простір» та ін. Крім того, після закріплення потреби шанування певних святих у свідомості православних українців, у їх житія додаються (коли потрібно, бо в більшості випадків вони і так є) певні факти та речення, які підтримують ідеї «русского мира».

ІІ. Богослужбовий та організаційний шлях «русского мира»

Кожна Помісна Православна Церква мела свій шлях формування власної богослужбової традиції, яка виявляється в певних особливостях служіння. Формування традиції Київського Православ’я відбувалося еволюційним шляхом у тісному контакті з Матір’ю-Церквою Константинопольською та знайшов свою остаточну редакцію у друкованих виданнях кінця XVI – першої полови XVIІ стст. На підставі стародруків ми можемо бачити, наскільки наші богослужіння були гармонійними та дійсно були спільною молитвою духовенства та мирян. Загалом, для Київського Православ’я була дуже притаманна традиція соборності, коли не тільки духовенство, а і миряни, брали активну участь у всіх церковних справах.

Натомість Московське Велике Князівство (Російське царство, Російська імперія), на території якого в подальшому сформувалася окрема Російська Православна Церква, від полови ХІІІ ст. і фактично до XVI ст. знаходилася у васальному становищі по відношенню до татаро-монголів, яке спричинило формування особливого богослужбового обряду частково – під впливом ісламу. Крім того, РПЦ була 150 років відірвана від Вселенського Православ’я, а . спроба «революційної» реформи патріарха Никона ще більше заплутали богослужбово-обрядову традицію РПЦ, яка отримала досить багато цілком чужих православ’ю рисів (багаторазове відкриття-закриття царської брами під час літургії; читання Євангелія на Престоле; проповідь тільки у кінці служби та інш.).

Крім того, «сатрапно-кріпацька» модель РПЦ не передбачала форм реальної соборності у житті Церкви, а після реформ Петра І – навіть архієреї втратили керівне становище, бо все знаходилося в руках імператора. Тут можна приводити багато прикладів, зокрема і про запровадження Катериною ІІ та Павлом І особливих «духовних нагород» духовенства та інш.

Цей спотворений варіант богослужіння та організаційної структури Православної Церкви насаджувала в Україні не тільки Російська імперія, а і імперія радянська, адже політика російської уніфікації (русифікація) та структура повного державного контролю над єпископатом, а єпископату – над духовенством та вірними, цілком відповідала потребам тоталітарного режиму. На великий жаль, ця система продовжувала продукувати себе і в УАПЦ та УАПЦ (сьогодні, у значної мері, і в ПЦУ), які діяли вже в незалежної Україні, не дивлячись на одно з найбільш демократичних законів про релігійні організації. Це, на нашу думку, відбувалося через два основних факторі:

а) Свідомі та несвідомі агенти впливу в середовищі УПЦ КП і УАПЦ, які не бачили та не бажали бачити іншої моделі богослужіння та організаційного устрою, крім російського. Фактично ми отримували україномовну копію РПЦ МП.

б) Російська система керування Церквою надавала (надає) більш ніж комфортні умови для єпископату, при яких, як мінімум священики та диякони, знаходяться на положенні кріпаків. Навіть перехід у іншу єпархію неможливий без дозволу правлячого архієрея, а надання (відмова) подібного дозволу чітко не прописана. Навіть у сучасної ПЦУ священики та вірні не мають жодних важелів впливу на прийняття поточних рішень єпископатом та оборони від свавільства архієреїв.

Отже, ми маємо фактично кілька негативних факторів подібного просування «русского мира» через Українське Православ’я:

По-перше, вірним нав’язується саме російська богослужбова модель, яка не є притаманною Київському Православ’ю. Формується ментальна прив’язка до всього російського, підсвідомий комплекс меншовартості щодо «старшого брата». 

По-друге, через «сатрапно-кріпацьку» модель церковної організації у вірних підсвідомо формується позитивний образ антидемократичного режиму в будь-яких його проявах. Вони починають виявляти схильність до соціальної пасивності, відмові критичного ставлення до керівництва (не тільки церковного, а і державного), що, безсумнівно, гальмує процес розвитку сучасної демократичної України та штурхає її в обійми Росії.

ІІІ. Обрядова-культурна експансія «русского мира»

Одним з найбільш дієвих способів русифікації є уніфікація обрядова-культурних традицій під російський зразок. Як показує історична практика, зміна культурного коду поступово приводить до повної асиміляції певних націй. І тут ми бачимо явну спробу подібної практики, яка досить успішно просувається проросійськими силами через Українське Православ’я. Зосередимося тільки на кількох прикладах, хоча, на правду, їх значно більш.

а) Уведення в Українське Православ’я обрядів, які ніколи не були йому притаманними. Наприклад, в Україні завжди було шанобливо ставлення до освячених речей. Ніхто не стрибав оголеним у освячену воду; не кидав освячені квіти та зелень під ноги (тому на П’ятидесятницю храми прикрашали квітами, але не освячували їх) та інш. Також ніколи не було сакрального язичницького поклоніння якімось предметам, що пов’язані з життям святого (крісло, ложка, шапка і т.д.). Досить негативну роль відіграє й використання юліанського календаря, заміст новоюліанського, на який давно перейшла більшість Вселенського Православ’я.

б) Наполегливе формування української православної культури через різні праці саме російських авторів, які навіть перекладаються українською мовою. Православних українців привчають, що все найбільш правильне, набожне, православне йде саме з середовища РПЦ, тому вона є зразком та законодавцем у Вселенському Православ’ї. Формується певний російський погляд на історично-церковні, державні події, що в кінцевому підсумку сприяє формуванню підсвідомого російського світогляду навіть свідомих українців. На жаль, сьогодні переклади російських авторів, або праці українських богословів, які гуртуються саме на російських зразках, займають пануюче місце в Українському Православ’ї.

IV. Висновки

На протязі багатьох років, зокрема і в часі Незалежної України, Росія не спиняє спроби впровадження ідеології «русского мира» через Українське Православ’я. Юрисдикційне відокремлення, переклад богослужіння українською мовою, та навіть надання Томосу, не зупинили цих процесів, бо вони паразитують на тому, що певною частиною українського духовенства РПЦ сприймається як щось зразкове для всього Православ’я. Подібні тенденції є результатом певної роботи проросійських агентів упливу у середовищі власне Українського Православ’я (УАПЦ, УПЦ КП, а сьогодні – ПЦУ), виховання майбутніх священиків на російської богословської, богослужбової і духовної літературі та інш. 

Таким чином, ефективний захист православних України від ідеології «русского мира» можливий тільки через карколомну руйнацію впливу РПЦ на Українське Православ’я.


Деякі статті автора по темі:

1. П’ятидесятниця або «зелені свята»? Деякі історико-богословські зауваження проти внесення відвертого язичництва в Українське Православ’я / http://kyiv-pravosl.info/2019/06/15/pyatydesyatnytsya-abo-zeleni-svyata/

2. Гібридна війна Московського патріархату або ще раз про вшанування святих… / http://kyiv-pravosl.info/2019/02/06/hibrydna-vijna-moskovskoho-patriarhatu/

3. Димитрівська поминальна субота без московських міфів / http://kyiv-pravosl.info/2018/11/04/dymytrivska-pomynalna-subota-bez-moskovskyh-mifiv/

4. Місце і спосіб читання Євангелія на літургії. Загально-історична та київська православна традиція / http://kyiv-pravosl.info/2018/03/02/chytannya-evanheliya-na-liturhiji/

5. До питання загальноцерковного визнання юрисдикційних канонізацій / http://kyiv-pravosl.info/2018/01/13/do-pytannya-zahalnotserkovnoho-vyznannya-yurysdyktsijnyh-kanonizatsij/

6. Гібридна війна Московського патріархату проти України. Про «прославлення» Миколая ІІ та його сім’ї / http://kyiv-pravosl.info/2017/08/02/hibrydna-vijna/

7. Чи існували «Віленські мученики»? До історії агіографії Київського Православ’я / http://kyiv-pravosl.info/2017/02/24/chy-isnuvaly-vilenski-muchenyky-do-istoriji-ahiohrafiji-kyjivskoho-pravoslavya/

8. Календарне питання в світлі історичних та догматичних фактів / http://kyiv-pravosl.info/2016/12/20/kalendarne-pytannya-v-svitli-istorychnyh-ta-dohmatychnyh-faktiv/

Коментарі

  1. Справді, це величезна трагедія, що й ПЦУ може застосовуватись для неусвідомленої пропаганди русскоміровських моделей та взірців. Автору особлива подяка за такий зріз проблеми. Дуже актуально і на часі. Без критичного осмислення того, на якій спадщині фундується теперішнє та майбутнє ПЦУ, неможливо звільнити українське православ'я від комплексу підімперськості як і Україну від світоглядного постколоніального зашморгу. У деяких місцях хотілось би редакторського втручання з метою коректнішого застосування термінів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Наголошуємо, що оргкомітет не поділяє думки авторів тез на конференцію. Кожен дослідник має право на свою громадянську і наукову позицію.

      Ми провадили певні редакторські правки студентам та аспірантам, проте для учасників, що мають наукові ступені та вчені звання, ми залишаємо можливість повної відповідальності за їхні дослідницькі ідеї.

      Видалити
  2. Важливий, на мій погляд, аналіз для формування політик ПЦУ.

    ВідповістиВидалити
  3. Не погоджусь з однією тезою.
    Твердження про "просування РМ через ПЦУ" припускає, що є свідомий дієвець, який просуває щось через того, хто сам є свідомий дієвець. Натомість, ми не можемо припускати, що відповідні органи РФ впливають на ПЦУ чи що ПЦУ "працює на Росію". Це безпідставно і неаргументовано, а отже, неправда. Ви робите цю поправку в тексті, але тоді б я уточнив "тривання певних елементів РМ в практиці ПЦУ", а не так загострено, як ви сказали.

    Ми можемо говорити, що певні моделі і речі у практиці ПЦУ успадковані від РПЦ через УПЦ КП під впливом колишнього патр. Філарета. Але це і ніхто й не приховує. Очевидно, що треба осмислювати і міняти практику, і здорова критика тут пожиточна. Але казати, що "ви працюєте на РМ" - це неконструктивно.

    Окреме питання - як ви пропонуєте диверсифікувати джерела православ'я, коли переважна більшість священиків і семінаристів не володіють жодними іноземними мовами (за винятком російської і поганої англійської)?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. 1) У ПЦУ є досить велика група духовенства, яка вихована саме на прикладі РПЦ (які, як Ви правильно відзначили є спадком позиції Філарета). Ця група цілком свідомо просуває цей спадок, у його україномовної версії, як саме український. Достатньо багато випадків, коли навіть архієреї кажуть "у нас немає жодного відрізнення від РПЦ". Чи свідомо священик запроваджує поклоніння певним російським святим або ратує за саме російський варіант богослужіння? Це вже питання до нього.... Але мав певні дискусії, особливо з деякими священиками, які перейшли у ПЦУ (УПЦ КП) з РПЦ. Там є і свідоме розуміння "зразковості" РПЦ.

      2) Я навіть скажу більш.... вже є покоління, яке і російську погано розуміє в науково-богословському контексті. Не кажучи вже про старий російський правопис або ц-слов'янську мову. Як на мене, на сьогодні потрібне здійснювати український переклад статей та робіт провідних грецьких (загалом європейських) богословів. Цім, власне, займається "Православний Духовний Центр св. ап. Івана Богослова" м. Чернівців на платформі проекту "Київське Православ'я".... Ну і, звісно, піднімати рівень вивчення іноземних мов.

      Видалити
    2. 3) Я не буду давати оцінку тому, наскільки свідомо (чи інерційно від КП) діють певні відповідальні особи, які, наприклад. формували Церковний календар ПЦУ на 2019 та 2020 рр. Але мушу відзначити, що рішення останнього Священного Синоду ПЦУ дають надію на витискання певних російських елементів.

      Видалити
    3. Загалом, я згоден, що роботу з відродження київської традиції слід проводити. Проте церква назагал - структура досить інерційна, яка боїться міняти щось, щоб не втратити святиню, а сфера сакралізації іде досить далеко. Відділити сакральне і незмінне від профанного і мінливого - це нетривіальна задача.

      Переклади - то святе, але мова про стандарти богословської освіти. Хоча вже то інша тема.

      Видалити
    4. 1) Загалом, вже на початку 2019 р., було зроблено кілька актуальних пропозицій щодо припинення впливу РПЦ ("русского мира") в ПЦУ. Усі ці пропозиції не потребували якось революції, але бажання єпископату. Зокрема ми опублікували статтю "КІЛЬКА АКТУАЛЬНИХ ПРОПОЗИЦІЙ ЩОДО «РОЗМОСКАЛЕННЯ» ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ УКРАЇНИ" / http://kyiv-pravosl.info/2019/05/26/kilka-aktualnyh-propozytsi/, яка була загалом позитивно сприйнята науковцями, частиною єпископату та духовенства. Сьогодні вже ідуть спроби ревізії Церковного календаря.

      2) Особисто я аніяк не можу впливати на рівень богословської освіти в Україні. Але думаю, що вона потребує реформування.

      Видалити
  4. Дякую за ваші формулювання шляхів просування ідеології "русского мира" у церковній сфері., а значить - на широкі весртви вірних, які довіряють духовенству і Церкві. Як мистецтвознавець можу погодитися, що агіографічно-календарний (реалізоааний також через ікону) та обрядовий шляхи можуть бути достатньо дієвими. Як підтвердження: тези моєї публікації про Почаївську Лавру у ХІХ ст.:
    https://rusmirdoctrineconference.blogspot.com/search?updated-max=2020-10-07T04:15:00-07:00&max-results=7


    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Так, я читав, дуже цікаво. Одне тільки зауваження, уніатський період, коли брати мистецтва Почаївської лаври (монастиря), був майже суцільним періодом латинізації та наближення до римо-католицьких уніфікованих зразків.

      Видалити
  5. Не стоит забывать, что Пцу - это результат геополитики.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Релігія і "русский мир": анонс нової конференції

   

Вічне теперішнє «Русского мира»: політичні підвалини доктрини

  Дарія Сингаєвська , студентка Національного університету «Києво-Могилянська академія» «Семь слов о «русском мире» . Цещо? Слова Христа на хресті? [ Волкова Е. Ідеологія «русского мира» як релігіявійни [Електронний ресурс]. 2016 – Режим доступу: https://zbruc.eu/node/51719(02.08.2020)] «..періодичні свята […] відкривають нам дещо більше: бажання відмінити, скасувати минулий профанний час та розпочати «час новий». Інакше кажучи, періодичні свята, що завершують один проміжок часу і розпочинають інший, мають на меті повне відродження та оновлення часу » [ Элиаде. М. Трактат по истории религий / Пер. с фр. А.А. Васильева. - М.: Академический Проект, 2015. - § 432 ] . Політичне свято виборів президента Росії 2020 специфічно оновило час…, продовживши намагання побудувати свою світ-системунапротивагу світовому порядку за Гельсінськими угодами, або те, що у риториці творців цієї ідеології називається «сучасною єрессю людинопоклонства » [ Слово Святейшего Патриарха Кирилла в праздник Торж...

Катерина Якуніна. Мовою цифр православна конфесійна ідентичність: усталеність versus стереотипність

  В 2020 р. Центр Разумкова запропонував українскій громадськості інформаційні матеріали «Особливості релігійного і церковно-релігійного самовизначення громадян України: тенденції 2000-2020 рр.» [1] , які підвели підсумок релігійному життю України за останні 20 років. За допомогою данних, опублікованих у матеріалах, наукове співтовариство, ЗМК, політичні сили змогли по-новому оцінити роль релігії в суспільстві, простежити нові тенденції, підкреслити усталені традиції. Співставивши наукові розвідки та «мову цифр», можна відстежити правдивість\хибність для українського суспільства сьогодні деяких стереотипів щодо православного середовища. 1. Теза: Російсько-український конфлікт, ситуація в ОРДЛО, посприяли віддтоку вірних із УПЦ (МП). Дані: число вірних УПЦ(МП) складає 22% православних у 2020 р. проти 16% у 2019р. Подібну ситуацію можна пояснити «незрозумілістю» для вірних ситуації із утворенням ПЦУ і де-факто, продовженням існування УПЦ КП. 2. Теза: «Тривале, іноді конфлікт...