Перейти до основного вмісту

Релігійні основи державності в контексті доктрини «русский мир»


Ксенія Зборовська, кандидат філософських наук, відповідальний секретар журналу «Філософська думка», науковий співробітник Президії НАН України

Невід’ємною частиною доктрини «русский мир» є квазірелігійна ідеологія, яка навіть в секуляризованих своїх варіаціях апелює до православ’я як «божественного» базису самодержавності та імперії. Цей аспект є більш ніж вагомим для всебічного аналізу доктрини «русский мир», проте прописується дослідниками переважно досить однобічно: як апеляція до концепту Москви як «Третього Риму» ченця Філофея Псковського та/або як посилання на висловлювання Патріарха Московського Кирила. Окрім того, «авторами» доктрини «русский мир» оголошуються то П. Щедровицький, то О. Солженіцин, та й взагалі, неоімперський проєкт «русского мира» вважають продуктом «путінського режиму», а його мета – відновлення СРСР в імперських масштабах. Дозволю собі не погодитись із такими позиціями чи принаймні внести у них певні корективи, адже вважаю, що підвалини цього проєкту лежать ще у 13-14 столітті, а його концептуальне оформлення відбулось у петрівську епоху під час процесу «зрощення» держави і церкви. Саме тому дана розвідка присвячена тому, як відпочатково в дискурсі Московської держави питання державності осмислювалось в релігійному контексті, що інспірувало обґрунтування містично-сакральної цінності «царства кесаря». На думку авторки, каталізація ідеї про метафізичне втілення сакральної Божественної волі в особі деспота відбулась за правління Петра І, в чому брав участь українець за походженням філософ-богослов Феофан Прокопович. Розгортання цієї доктрини впродовж віків зумовило те, що і в наш час маніпуляції «ορθοδοξία» на користь імперської геополітики Росії активно діють як всередині неї, так і зовні, захоплюючи й українське медійне поле (де цільова аудиторія таких маніпуляцій досить висока через релігійну приналежність до московського патріархату в Україні). Тому авторка вважає актуальною розвідку «вглиб віків», яка б показала онтологічні підвалини релігійної частини ідеології «русского мира» та можливості для контраргументації в межах українського дискурсу.


Ще в часи зародження цивілізацій люди, в руках яких була політична та/або релігійна влада, вивели формулу, яка досі є, на жаль досить дієвою: достеменно абсолютною владою може бути тільки влада, подібна божественній, яку ніхто не може обмежити, бо вона вища навіть за моральні закони. Саме з цього починається «теорія» про те, що істинний цар може бути навіть аморальним, якщо він сильний і грізний, як Деміург. До того ж, наприклад, фараон, окрім того, що вважався «увінчаним гнівом», був також «носієм миру», «хранителем життя підданих», – тобто добрим «божеством», подібним до Озіріса. У межах ассирійсько-вавилонської і персидської культури погляд на царя, як на хранителя життя, отримав «месіанське» тлумачення: цар вважався «спасителем, який гряде, щоб визволити людей від смерті». Цар-спаситель – це типова ідея багатьох культур, пов’язана з древніми міфологічними поглядами, що стосувалися переродження всього світу [див. докладніше з цієї теми: Frazer J. G. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. Wordsworth Editions, 1993 - Religion - 756 pages.]. Древній монарх був батьком для своїх підданих, і відомий російський вираз «цар-батюшка» був як раз свідомими конструктом, адже Феофан Прокопович у своїй роботі «Слові про владу і честь царську...» пише: «Всі і усілякі самодержці є отцями» [Прокопович Феофан. Філософські твори: У 3-х т. К., 1979–1980., С. 87]. Демократичні ідеї Античності, на ґрунті яких формувалась догматика «ορθοδοξία», зумовили абсолютно інше співвідношення «сил» в ієрархії суспільного життя, що лягло в основу і власне правослв’я: у «земній владі» немає самодостатньої цінності; лише служіння царя / монарха народу освячує владу і робить її правомірною, – це основна політична думка євангельської проповіді. Іншими словами, християнство принципово приймає не панівну владу, а владу соціального служіння. Як не дивно, до цієї думки були прихильні навіть деякі російські філософи початку ХХ ст.: «Християнство не може прийняти деспотії, незалежно від того, чи прикривається вона релігійним авторитетом, чи є вона монархічною чи республіканською. І хоч християнство не вчило бунту проти держави, однак воно не могло вважати священною владу східного деспота, який наполягав на своїй богоподібності. Разом з тим, християнство не може не співчувати тій державній формі, в котрій правителі (...) не возлежать, а слугують» [Алексеев Н. Н. Общая теория государства. Курс лекций. – Прага, 1925. – С. 132.]. Тим не менш, представники вищої церковної ієрархії в християнстві не раз йшли на соціально-політичні компроміси, одним з яких стало надання священного характеру імператорській владі у Візантії. Імператор Костянтин у промові, виголошеній на І-му Вселенському Соборі називає себе «братом єпископів у служінні Богу», а історик Євсевій Кесарійський прямо називає його єпископом [див.: Cameron, Averil and Stuart Hall, trans. Life of Constantine. New York: Oxford University Press, 1999]. Саме з постаті імператора Костянтина розпочинається візантійська традиція ототожнення царської влади з  владою єпископською, до чого вже у пізніші часи апелювали також і російські філософи в дискурсі легітимації самодержавної влади [напр. див.: Бердяев Н. Царство Божье и царство Кесаря / / «Путь». – No 1. – Сентябрь. – 1925. – С. 29.].


Влада Московських царів отримала своє ідеологічне обґрунтування з Візантії. У той же час Московська держава була не лише православною державою, а й державою східною, і монархічні традиції Сходу проникали в неї не через Царгород, а безпосередньо з азіатського світу. Завдяки цьому риси східної язичницької монархії в Московській державі були проявлені не менше, якщо не яскравіше, ніж у Візантії» [див: Виппер Р.Ю. Иван Грозный. М.: Дельфин, 1922. - 116 с. – С. 64].  Політична теорія Московської монархії була скроєна у східному стилі групою московської інтелігенції на чолі з Йосипом Волоцьким (Саніним). В ній говорилося, що Бог передав царю всю повноту влади, з православною включно. Першим «коронованим учнем» Волоцького був Іван Грозний, який залишив по собі «иосифлянскую» теорію російського абсолютизму, побудовану, як йому здавалось, в чисто православному дусі. На думку Івана Грозного, земна держава є копією небесної, а земний цар – це намісник Бога. Він вчив: «Победная хоругвь и крест честный даны были Господом Иисусом Христом сначала Константину, первому Христианскому Императору, потом другим византийским царям, пока искра благочестия не дошла до Руси» [Устрялов Н.В. Политическая доктрина славянофильства (Идея самодержавия в славянофильской постановке). Известия Юридического факультета. Высшая Школа в Харбине. Харбин, 1925. – Том I. – С. 47 – 74. – C. 56]. Ця теорія довгий час вважалася християнською, хоча ніякого внутрішнього зв’язку з християнством не мала, що досить точно підмічає вже згаданий вище Алексєєв М.: «Ідея московської необмеженої монархії була ідеєю язичницькою, що у точності відтворювала всі основні моменти давнього східного абсолютизму. Теорія східного абсолютизму стверджувала, що державний порядок є відображенням порядку небесного, що земний владика є носієм божественних функцій, що він є істота страшна, що карає та милує, що життя і смерть людей в його руках, що він, як Бог, несе спасіння підданим, з якими він пов'язаний не правовим, а чисто моральним зв’язком» [Алексеев Н. Н. Руський народ и госсударство. – М.: Аграф, 1998. – С. 25)].

Петро І продовжив у своїй практиці втілювати ідею необмеженої монархії, хоч і прикривався концептом «просвіченого монарха» з легкої руки свого радника Феофана Прокоповича. Цікавим історичним парадоксом є те, що політику Петра І багато дослідників вважають «перемогою» світської влади над церковною, секулярним чудом на теренах Росії. Тим не менш, саме за його правління церкву було переорієнтовано на виконанння єдиного завдання – підтверджувати «правду волі монаршої» [див.: твір Феофана Прокоповича «Правда волі монаршої» у: Прокопович Феофан. Філософські твори: У 3-х т. – К., 1979–1980.]. Підпорядкування Церкви державі, утворення Синоду стали тими реформами, які каталізували оформлення релігійної складової в онтології «русского міра». 

«Підтвердження волі монаршої» – і зараз ключове завдання Московського патріархату, який через власні змі продовжує пропаганду «русского мира», як на власні території, так і на території України. Більше того, саме ідея «самодержавства» з його всеохопним правом на все у «своїй» державі легітимізує досить суперечливі вчинки російського духівництва: так, більшість українських святих у канонах та акафістах згадуються як російські святі та «діти землі Руської». Це ж стосується князя Володимира, який в межах релігійної пропаганди – російський святий та хрестив російські землі: «Дважды Начальника нашего во благочестии христианстем,/ приидите, восхвалим, людие российстии,/ приснославнаговеликаго князя Владимира,/ идолы поправшаго/ и святым Крещением/ землю Русскую просветившаго» [Служба Крещению Руси и св. кн. Владимиру. Електронний ресурс: https://tvereparhia.ru/sources-root/library/sluzhba-kreshcheniyu-rusi-i-sv-kn-vladimiru/]. Ба більше, з 2002 року святий Володимир вважається небесним покровителем внутрішніх військ МВС Росії. Його образ освячений в головній іконі внутрішніх військ, яка зберігається в Преображенській церкві храму Христа Спасителя. Як бачимо, образ князя Володимира використовується релігійними структурами саме в політичному контексті, на підтвердження освяченості російської влади. Таких прикладів можна наводити безліч, розбираючи акафісти трохи не до кожного святого з української землі, та за стислістю роботи, авторка зважила, що цей приклад є найбільш знаком в контексті української культури та державності.

Таким чином, формула «православ’я, самодержавство, народність»  просувається православними медіа та сакральною літературою чи не ліпше, ніж світською владою [ця проблематика побіжно, але досить влучно розглядається київською дослідницею: Бойко А. Образ «русского мира» в інформаційному просторі України / Журналістика: наук. зб. / за ред. Н. Сидоренко. — К.: Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка, 2016. — Вип. 15 (40) — 232 с]. Видатний російський філософ-державник Л. Тихомиров ще на початку ХХ століття у своїй книзі «Монархическая Государственность», протиставляючи самодержавство  та абсолютизм досить чітко окреслив те, чому в осердя цієї ідеї закладаються саме релігійні ідеї, адже згідно з ідеологією самодержавства, влада царя делегована не народом, а Богом, обмежується вона лише Церквою і Божою істиною, і служить не своїй волі, а Божій [див.: Тихомиров Л.А. Монархическая государственность : Ч. 1-4. М., 1905. 3 т.].

Проте ідея самодержавства ніякого стосунку (окрім історичного співіснування) до догматів християнства немає, підлаштування російського православ’я під запити влади – це виключно ідеологічний крок, який був здійснений ще за кілька століть до нинішнього президента Росії. І саме тому напрацювання контрпропаганди цій ідеологічній машині викликає стільки складнощів – вона має набагато довшу історію і набагато глибше підґрунтя, ніж ми собі уявляємо. Саме тому, в подальших розвідках авторка сподівається розкрити більш широко несумісність релігійності «русского мира» з догматами православ’я, а саме – проаналізувати ідею месіанства російського народу, яка відіграє вагому роль у доктрині «русский мир» і має саме релігійне підґрунтя.





Коментарі

  1. Досить цікавий текст. Але насправді висновок з нього має бути такий, що немає сенсу молодій українській державності боротися проти монаршого устрою Росії. Якщо авторка стоїть на інших позиціях, то вона повинна хоча б коротко окреслити реальну альтернативу РМ. ))

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго дня!
      Досить дивно, що у Вас склалось таке враження від мого тексту. По-перше, він не про політику радше, а про релігійний вимір феномену РМ. По-друге, в цьому аспекті у нас прекрасні альтернативи МП - свобода віросповідання, ПЦУ, все, що є дійсним, а не сурогаом ідеології)

      Видалити
  2. Гарно про міф щодо т.зв. "світської реформи" Петра І

    ВідповістиВидалити
  3. тема важлива і актуальна. Безумовно, і в Україні ми можемо прослідкувати як носії "русскоміровської" концепції схильні підтримувати авторитарних містифікаторів-політиків. Тому, сподіваюсь, ви досліджуватимете аж до нашої сучасності. Прохання лише термінологічно поправитись, бо у мене викликає сумнів "релігійність" "русского міра". Адже, хоча міфологему "русскій мір" прагнуть легітимізувати релігійною риторикою, та це не робить цю штучно змонтовану парадигму релігійною.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую дуже! Не знаю, чи стане мене аж до сучасності, планувала сконцентруватись на 17 ст. та початку 20го, бо там я маю вже певний фаховий бекґраунд.
      Щодо термінології - тут проблема, адже вони позиціонують себе саме як такі, що спираються на православ'я і послуговуються релігійним словником у своїй пропаганді. Цю частину їх ідеологічного констукту варто якось окреслювати. Можливо, як "псевдорелігійність". Була б рада думкам фахової спільноти!

      Видалити
    2. Ну... наукове життя тривале. Тож ставте амбітні цілі та досягайте щонайвіддаленіших горизонтів. Щодо викриття нерелігійності цієї змонтованої цілком із земним завданням концепції, то поцікавтесь дослідженнями українських академічних релігієзнавців. Зокрема працями Анатолія Миколайовича Колодного та Відділення релігієзнавства. ціла окрема книга (""Русскій мір" Кіріла не для України") була присвячена цій темі. Дуже потрібно продовжувати викриття. Особливо в епоху постправди, коли Богу приписують усе, що не можна приписати притомним людям.

      Видалити
  4. На цю тему маю доповнення.
    Цікаво б розглянути цю історію релігійної легітимації російської державності в контексті загальноєвропейської історії ідей. Наприклад, російська монархія часів Івана ІІІ апелювала до римо-візантійської спадщини, відверто вписуючи себе в ідейний контекст Європи. Сакральна легітимація є типовою для середньовіччя - і тут цікаво, наскільки російська модель легітимації схожа і відмінна від французького "христианнейшего короля" чи іспанської "католицької монархії".

    Окрема тема - східні витоки. Чи десь-колись російські монархи апелювали до східної (не-візантійської, а золотоординської чи хазарської) легітимності? Наскільки я знаю, що ніде. Але історія РМ як політичного суб'єкта безпосередньо випливає з Золотої Орди, при цьому з ситуації підвладного регіону, який навіть не мав самоврядних прав улусу в Орді. Це відповідальне за той стиль управління і політичного дискурсу, який уклався в Росії.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за доповнення!
      По пунктах.
      1) Звісно, це предмет досить розлогого дослідження, але можу сказати вже зараз, що на Заході було те, чого не було в Московії - псевдометафізичного концепту "два тіла короля". Ніби і там, і там - культ особистості і "батюшкі царя", але не зовсім. Стан надлюдської "абсолютної довершеності" цієї королівської persona ficta є породженням фікції всередині фікції: воно не віддільне від одного з аспектив юридичної теорії корпорацій - corporation sole.
      Тобто таким чином, як не дивно, забезпечувалась єдність монаршої влади, права та церковної ієрархії. Остання все ж була більш автономною, ніж в РМ.
      2) Просто згодна, а далі - варто це досліджувати глибше.

      Видалити
  5. Ганна Кулагіна-Стадніченко7 жовтня 2020 р. о 00:59

    Важлива постановка питання щодо специфіки російського православ'я. Використання його російською політичною елітою є історично сталим. Цікаво було би прослідкувати цей симбіоз від часів Івана Грозного. Думаю, висновок буде однозначним: "симфонія" влади і Церкви у диктаторській державі - ментальна риса російського православ'я, що складає підгрунття "русского міра".

    ВідповістиВидалити
  6. Нечипоренко Віталій:
    Ідейно російське православ'я - 50% політики та 50% релігії, воно є яскравим прикладом "локалізації" світової релігії під потреби самодержавства. Після репресій Грозного та Петра 1 воно взагалі стало "департаментом" внутрішнього контролю населення. Жодна інша релігія не виправдовувала рабство своїх сородичів, свого народу! Якщо помиляюсь - наведіть приклад.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Отож, тому, як зазначили вище, релігією це важко назвати, хіба сектою.
      Тому дуже важливо обґрунтовувати та досліджувати саме онтологічну відмінність "російського православ'я" (у його державницькому вимірі) від справжньої ортодоксії, а не лише формальну, якій зазвичай і приділяють увагу.

      Видалити
    2. Я б не казав, що це "секта".
      Соціологічно, це "церква" в термінах Вебера і Трьольча.
      Інша справа, що це політична інструменталізація релігії, яка є будь-де - Сербія, ісламізм, Польща, Угорщина, США...

      Видалити
  7. Дякую за ретельний аналіз! А як Ви бачите конкретну стратегію контрпропаганди проти РМ, хоча б загальний напрямок?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за позитвну оцінку!
      На дослідницькому рівні - "вскривати№ онтологічні суперечності доктрини РМ, на масовому - пропагувати критичне мислення і здоровий ґлузд, пояснювати людям на пальцях сутність маніпуляцій.

      Видалити
    2. Дякую за відповідь, погоджуюсь абсолютно, і ще щоб теоретичний, дослідницький рівень та практичний узгоджувались між собою, бо, як на мою думку, сьогодні на практиці ми ще часто йдемо за РМ як на повідку, свідомо або несвідомо, то вже тема для окремого дослідження.

      Видалити
  8. ЦІкаве дослідження, дякую. На мій погляд, важливо аргументовано (так як Ви й робите в цьому тексті) доводити відсутність тотожності (не співпадіння) "русского православ'я" з християнством як віровченням - взагалі та світовим православ'ям - зокрема. На мій погляд, зміст поняття "релігія" не є тотожним поняттю "віра", хоча в конкретних випадках (людини і спільноти людей) вони можуть співпадати...?!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Згоден, проте ми не повинні вдаватись до модного відкидання слова religio (шлях комунікації людини та Абсолюта) на користь "віри" (що це? faith? belief?). З точки зору історії слова, релігія - це те, що зараз модно називати вірою, а те, що зараз називають "релігією" - це організована офіційна доктрина чи певні ідеологічні доктрини.

      Видалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Олена Мішалова. Від «Москва – Третій Рим» до «Русского мира»: етапи формування імперського ідеологічного гібридного проєкту.

    1. Сучасна Російська Федерація є імперією у стадії «напіврозпаду», яка відчайдушно намагається протидіяти процесу свого розпаду, що почався у 1991 р., коли Радянський Союз припинив своє існування. Парадоксально: у той час, як у світі після завершення Другої Світової війни відбувається деколонізація і великі колоніальні імперії зникають з політичної карти світу, СРСР не просто нікуди не зникає, а розширюється – включає до зони свого впливу країни Східної Європи. 2. «Русский мир» є сучасною версією історичного месіанства Росії, містить в собі ключові ідеї трьох попередніх месіанських проектів – релігійного, культурно-цивілізаційного та радянсько-політичного. 2.1. Релігійно-політичний проєкт: захист православної віри та православних християн. Цей комплекс ідей бере свій початок з друг. пол. Х V - XVI ст. Флорентійська унія (1438 р.) та падіння Візантійської імперії (1453 р.) перетворили московського князя на захисника православ'я – єдино правильної версії християнської

Вічне теперішнє «Русского мира»: політичні підвалини доктрини

  Дарія Сингаєвська , студентка Національного університету «Києво-Могилянська академія» «Семь слов о «русском мире» . Цещо? Слова Христа на хресті? [ Волкова Е. Ідеологія «русского мира» як релігіявійни [Електронний ресурс]. 2016 – Режим доступу: https://zbruc.eu/node/51719(02.08.2020)] «..періодичні свята […] відкривають нам дещо більше: бажання відмінити, скасувати минулий профанний час та розпочати «час новий». Інакше кажучи, періодичні свята, що завершують один проміжок часу і розпочинають інший, мають на меті повне відродження та оновлення часу » [ Элиаде. М. Трактат по истории религий / Пер. с фр. А.А. Васильева. - М.: Академический Проект, 2015. - § 432 ] . Політичне свято виборів президента Росії 2020 специфічно оновило час…, продовживши намагання побудувати свою світ-системунапротивагу світовому порядку за Гельсінськими угодами, або те, що у риториці творців цієї ідеології називається «сучасною єрессю людинопоклонства » [ Слово Святейшего Патриарха Кирилла в праздник Торжеств

Стефанія Сідорова. Формування поняття “нова етика” в російських медіа та його потенційний вплив на український дискурс

  Поняття “нова етика” зараз не є чітко визначеним і функціонує як парасолькове поняття, в яке включають чи не всю проблематику сьогодення: від #metoo до Black Lives Matter, від канселінгу до життя в умовах пандемії, від цифрового етикету до екології. Найближчим відповідником, що міг би частково прояснити його зміст, є американський термін “woke culture” [3]. Аналізоване нами поняття є не запозиченим, а питомим для російського дискурсу [2]. Хоча словосполучення “нова етика” використовувалось і раніше ( e.g. німецькими феміністками першої хвилі, Еріхом Нойманном чи Анітою Аллен), сучасний термін сформувався в Росії і пропонує російський погляд на розуміння процесів, що відбуваються на Заході [1]. Швидко (чи навіть одночасно) зі своєю появою поняття починає стійко асоціюватися з концептами “Захід”, “ідеологія”, “проблема” та набуває негативних конотацій. Дискусія щодо нової етики перетворюється на протистояння - їй закидають тоталітаризм, говорять про неї як “новий етичний рейх”,