Володимир Сущенко, кандидат юридичних наук, доцент, Центр Разумкова
Враховуючи, що «русский мир» протягом останнього десятиріччя є доктриною (провідної ідеологемою) як у зовнішній, так і у внутрішній політиці правлячого класу Російської Федерації, що спрямований, зокрема, на України, пропоную розробити комплексну Програму розвитку ідеї «Європейський світ України» у внутрішній та зовнішній політиці України. Треба припиняти жити у «розтяжці» між Сходом і Заходом. Основними складовими (напрямками) такої Програми, на мій погляд, можуть бути:1. Формування наративу правдивої історичної пам’яті народу, в якій мають знайти місце перевірені наукою достовірні історичні факти державотворення за участі всіх націй, етносів і соціальних прошарків народу України, починаючи з часів Київської Русі. Ці факти повинні бути стисло і доступно прокоментовані істориками і соціологами для адекватного розуміння та усвідомлення будь-яким громадянином України. Шкільні та університетські підручники повинні подавати ці факти і коментарі до них з урахуванням поступового розвитку особистості від молодшого шкільного віку до університетської лави. Важливо також всіляко пропагувати і розвивати бажання людини достеменно і якомога більше знати історію власного Родоводу як мінімум за 4-5 поколінь. Таке знання з часом повинно ставати елементом загальної культури більшості громадян країни.
2. Необхідно мати точну діагностику сучасного національного та етнічного складу народу України, враховуючи історичну спадщину формування її державності, включаючи: а) знання мов: української – в першу чергу, русскогоязыка, кримсько-татарської, польської, угорської, румунської та інших, включаючи окремі найбільш поширені мовні діалекти; б) безумовного усвідомлення та дотримання національних та етнічних/місцевих традицій і ритуалів у повсякденному побутовому житі людини; в) взаємозв’язок і взаємовплив мов, національних (етнічних) традицій на ритуалів у повсякденному житті людей у певних регіонах країни.
3. Постійний моніторинг стану свободи совісті та реалізації релігійних вірувань громадян України з метою всебічного і стабільного забезпечення взаємоповаги і взаємодопомоги у міжрелігійних відносинах. Роль і вплив Всеукраїнського об’єднання церков на життя суспільства повинні постійно зростати та бути пріоритетами державної політики у сфері забезпечення прав і свобод людини, свободи совісті, національної та етнічної самоідентифікацію і самовираження.
4. Інформаційно-культурний простір країни потребує глибинного реформаторського переосмислення і перебудови з метою насичення його не лише інформаційною складовою, але й виховною - в контексті найширшого і достовірного ознайомлення всіх громадян з історичними і сучасними надбаннями і здобутками окремих територіальних, національних та етнічних спільнот людей. Цей напрямок потребує напрацювання різноманітних методів та інструментів його розвитку. Інформаційно-культурна політика держави і громадянського суспільства має бути побудована за територіальним та національно-етнічним квотним принципом, коли фінансова підтримка з державного бюджету відповідних заходів відповідала би на загал ВІДСОТКУ співвідношення кількості представників окремих націй та етносів, які мешкають в Україні як в цілому, такі на в її регіонах. Треба зменшити потоки інформації, що присвячені різним «негараздам (злочинам і правопорушенням - в першу чергу)» та політичним процесам в країні – до 15-20% в загальному обсязі інформаційного продукту, оскільки ситуація, коли інформаційний простір на 80-85% заповнений негативною інформацією – деморалізує суспільство в цілому і окремих громадян, знищує мотивацію до продукування позитивних ідей і вчинків.
5. Ідея «Європейського світу в Україні» повинна постійно та аргументовано, без закликів до будь-якого (психічного, адміністративного, фізичного) насилля, примусу та заборон, порівнюватись з ідеологією «русского мира» та його практикою як в Україні (в першу чергу), так і в РФ та за її межами.
а концепт "Український світ" ви якось співставляєте із концептами "Русскій мір" та "Європейський світ"? Бо ми ж таки живемо в Україні...
ВідповістиВидалитиДякую за коментар. Безумовно співставляю, сприймаючи його сьогоденну константу, в основі якої лежить багатовікова історія України, починаючи з часів Київської Русі. Впевнений, що для учасників цієї конференції розуміння "Українського світу " (як, до речі, й РМ) не є разюче відмінним і тому, враховуючи обмежений умовами конференції обсяг представлених тез, вважав не доцільним додатково викладати абсолютно (як мені видається) зрозумілі положення цих концептів/ідеологем/політичних проектів...
ВидалитиВи можете тут більш розгорнуто викладати в коментарях, це було б і цікаво, і корисно для Ваших читачів.
ВидалитиАвтор викладає суму дій, в основі яких заміна однієї закордонної концепції на іншу без витворення чогось нового. Підґрунтя висловлених тез не вказане, структурність, мета, історія, виміри, можливості втілення - усі ці аспекти автор оминув. З матеріалу випливає, що варто відгородитися від концепції "русского мира", приєднатися до "Європейського світу", при цьому визначення основних термінів (щонайменше вказаних у заголовку) не дано. З радістю подискутував би на обрану тему, проте поле для дискусії жодним чином не означене
ВідповістиВидалитиЩиро дякую за реакцію на мої тези, спрямовані на заходи реалізації протидії РМ в Україні. Апріорі вважаю, що учасники конференції достатньо обізнані щодо базових концептуальних засад "Європейського світу" і це потребувало з мого боку якихось додаткових спеціальних додаткових теоретичних розвідок та обгрунтувань. Крім того, за умовами конференції можна було подати тези певного обсягу за кількістю знаків, що унеможливлювало додатково розкривати сутність "Європейського світу". Можу погодитись, що розуміння цього поняття (як і концепції РМ), мабуть, різниться в кожного з нас і дійсно потребувало певних авторських коментарів.
ВидалитиУ такому разі закликаю автора залишити хоча би в коментарях посилання на джерела, які, на його думку, повноцінно описують "Європейський світ", а також його релевантність для українських умов та питання пристосування/непристосування до них
ВидалитиДякую за "заклик", який сприймаю як "прохання" до мене. Оскільки будь-яка наукова конференція передбачає висловлення власної позиції зі сформульованої організаторами загальної теми і теми мого конкретного виступу, то вважав зайвим для такого авторитетного наукового товариства повторювати постулати, закріплені у фундаментальних актах, присвячених створенню сучасного Європейського союзу та його розвитку в останні десятиліття, включно з діяльністю провідних міжнародних європейських інституцій (зокрема : ПАРЄ, НАТО, Комітету Міністрів, ОБСЄ, Венеційської комісії, ЄСПЛ та їх допоміжних і консультативних органів), у практиці діяльності яких чітко простежуються концептуальні засади/стандарти "Європейського світу". Враховуючи, що Конституція України закарбувала у своєму тексті стратегічний напрямок свого руху до цієї спільноти та втілення цих засад/стандартів у своїй внутрішній політиці, то можу лише ще раз порадити звернутись до цих джерел і співставити їх з українськими реаліями сьогодення, щоби успішно зробити власні релевантні висновки...Я в своїх тезах, присвячених практиці майбутнього входження у спільноту центральних і західноєвропейських країн послуговувався саме цими джерелами.
ВидалитиРозраховую почути ставлення учасників до практичних аспектів протидії РМ в контексті європейської інтеграції України, за що буду вдячний...
ВідповістиВидалитиДумаю, в основі "Європейського світу" лежить ідея спільного майбутнього та макроцінностей, серед яких ліберальні свободи, толерантність, демократичні практики, плюралізм. Словом, антагоніст плану розбудови "імперської величі"
ВідповістиВидалитиАбсолютно згоден з Вами, пані Дарія.
ВидалитиПане Богдане Бевза! Прошу звернути увагу на речення у моєму першому коментарі: "Апріорі вважаю, що учасники конференції достатньо обізнані щодо базових концептуальних засад "Європейського світу" і це потребувало з мого боку якихось додаткових спеціальних додаткових теоретичних розвідок та обгрунтувань.", в якому я неумисно випустив частку "не", тобто треба читати так: "...і це НЕ потребувало..." Прошу вибачити за технічну помилку.
ВідповістиВидалитиДякую за відповідь. Вище ви окреслили суму нормативних документів, у яких, за вашими словами, закріплені постулати "Європейського світу". Проте тема конференції передбачає дослідження саме доктрини "русского миру" (а у цій підтемі і "Українського світу"), зокрема її витоків, загроз і методів впровадження. На мою думку, у такому авторитетному науковому товаристві недостатньо спиратися на одиничні думки кожного учасника, а необхідно наводити джерела, у яких чітко описується "Європейський світ" як доктрина задля того, щоб мати поле для дискусії.
ВидалитиДозволю собі відповісти на Ваш коментар посиланням на мою відповідь основному доповідачу пану "WW" (В. Волковський), яка розміщена нижче, в якій я стисло представив своє розуміння "Європейського світу", що грунтується як на власному життєвому і професійному досвіді, так і на результатах аналізу відповідних європейських документів-договорів та, зокрема, на результатах міжнародного наукового дослідження, посилання на яке також навів нижче.
ВидалитиЗі свого боку задам питання:
ВідповістиВидалитищо ви маєте на увазі під Європейським світом (Ви послались на великі документи, але мова зовсім про інше)?
Яка ідея має бути в його основі?
Панівна ідея такого собі ліволібералізму (культурного марксизму чи як ще його можна назвати), що зараз панує в ЄС і на Заході загалом, і виражається, зокрема, агресивним насадження ідеалів рівності коштом інакшості (від заборони критики на адресу ЛГБТ до погромів історичних "неполіткоректних" памятників)? Чи ця ідеологія властивої назви якій ще не придумано, є для вас Європейським світом?
Чи все таки для Вас європейський світ - є щось інше і більше? Наприклад, включаючи право-консервативний європейський дискурс, представлений Паризькою декларацією інтелектуалів, чи католицьку візію Європи?
Європа не є монолітна - вона є ліва і права, консервативна, класичноліберальна, ліволіберальна (чи неосоцдемівська?), тощо. Європа - так, але яка?
В офіційному законодавстві на це відповіді немає.
Дякую за Вашу реакцію на мої тези і мої скромні коментарі до них. Спробую максимально стисло у форматі коментаря відповісти на Ваше запитання щодо мого розуміння сучасного і найближчого майбутнього "Європейського світу", що я сприймаю і поділяю: а) верховенство права, основним ціннісним змістом якого є тотальна законослухняність левової частки європейців через повагу до чинних законів та їх виконання; б)безумовна повага і забезпечення реалізації природних прав і свобод людини; в) реальні демократичні методи та інструменти державного управління та суспільного самоврядування; в) справедливість та рівність людей через: відсутність дискримінації за гендерною чи расовою ознакою, можливостей самореалізації, майнову рівність, невідворотність покарання за правопорушення, без огляду на посади, звання і статки; г) «мультикультурність», мирне співжиття представників різних національностей, культур, релігій, взаємопроникнення культур та взаємна підтримка на основі загальнолюдських цінностей без протиставлення людей за певною ознакою; д) свобода - як умова самореалізції людини в усіх проявах її земного життя без примусу та зазіхання на свободу іншої людини. Більш детально можна прочитати європейські цінності та їх сприйняття в українському суспільстві за цим посиланням на дослідження, якому я довіряю: http://fes.kiev.ua/n/cms/fileadmin/upload2/JEvropeiski_cinnosti__tables_and_diagrams_MR_.pdf .
ВидалитиНа Ваше фінальне запитання "Європа - так, але яка?" я дозволю собі відповісти Вашими ж чудовими словами з незначним уточненням: "Європа не є монолітна - вона є ліва і права, консервативна, класичноліберальна, ліволіберальна тощо.", які я абсолютно поділяю. Додам лише, що нам прагнути "Єдності в різноманітності", чого важко але вкрай необхідно прагнути у ХХІ столітті всім, інакше планету Земля очікує непоправна катастрофа...
Звашої відповіді випливає, що це набір сучасних норм європейського законодавства. Але філософ спитає, всі ці норми залишають багато питань на підставі аналізу сучасної європейської практики.
ВидалитиНе-дискримінація - яке відношення меншості і більшості, як щодо прав більшості? "мультикультурність" - на кого вона поширюється, де межа "своїх" і "чужих" (казус біженців)? Сучасні норми європейського законодавства, як кажуть його європейські опоненти, викреслюють інші версії і оптики Європи, залишаючи тільки ліволіберальну. І в цій полеміці ми повинні розуміти, що маємо справу з дуже нелінійним простором. Чи є Біблія і християнство - нашою спадщиною і цінністю?
Шкодую, що з тексту публікації моїх тез "Чомусь" зник перший (вступний абзац) такого змісту:
ВідповістиВидалити"Враховуючи, що «русский мир» протягом останнього десятиріччя є доктриною (провідної ідеологемою) як у зовнішній, так і у внутрішній політиці правлячого класу Російської Федерації, що спрямований, зокрема, на України, пропоную розробити комплексну Програму розвитку ідеї «Європейський світ України» у внутрішній та зовнішній політиці України. Треба припиняти жити у «розтяжці» між Сходом і Заходом. Основними складовими (напрямками) такої Програми, на мій погляд, можуть бути:"
Сподіваюсь, що була прикра технічна помилка...?! Одночасно інформую, що не планую доопрацьовувати текст тез за стандартами "наукової статті" і не претендую, у зв'язку з цим, на їх включення до збірки Матеріалів конференції. Всім бажаю творчих успіхів та удачі!
Якщо говорити про альтернативу «Русскому миру» - в Україні і про моніторинг стану свободи совісті та реалізації релігійних вірувань громадян України, то необхідно почати з того, що у нас придуркувате і дикунське релігійне законодавство, списане з такого ж російського. Звичайно, якщо не відносити це до інформації, що присвячена різним «негараздам”.
ВідповістиВидалити