Перейти до основного вмісту

Елементи імперського концепту “Святая Русь” в релігійному мистецтві ХІХ ст. (на прикладі Почаївської лаври)

 Мар'яна Левицька, кандидат мистецтвознавства, доцент, Інститут народознавства НАН України (презентація за посиланням)

Інтерес до артикуляції та переосмислення загрози  “русского мира” особливо актуалізувався  внаслідок  поточних історичних подій в Україні та реалій російського військового втручання у 2014 р.Те, що релігія (православ’я) і Церква залишаються важливими інструментами в руках російських ідеологів і пропагандистів засвідчено в їхніх публічних виступах та публікаціях. Наприклад, у свідомості пересічного росіянина-православного формувалося переконання, що Почаївська Лавра, територіально розташована  на західних землях сучасної України, є «хранителькою західних кордонів «великої Росії, святої Русі».[i]  Це можна назвати сучасним «маркуванням священного простору”, який легітимізує експансивну політику Росії в очах її громадян і світу, саме політику «русского мира». Для осмислення цього “священного простору” важливим є поняття “Святая Русь”, конструйоване впродовж російської імперської історії, а висвітлення зв'язків між релігією, політикою  та мистецтвом розкриває один із механізмів поширення і впливу цієї доктрини, піднятої до сакралізованого рівня. В цій розвідці на прикладі оздоблення Успенського собору Почаєва, після примусового переведення монастиря від чину ОО. Василіян до Російської православної церкви, пропонується розглянути наскільки  опорядження храму протягом ХІХ ст. було підпорядковане імперським ідеологемам. 

Теоретичною основою, на яку опирається задекларована теза, щодо впровадження концепту «Святая Русь» засобами релігійного мистецтва та його впливу на поширення ідей «русского мира» стали праці Д.Чижевського (1959),  А.Безансона (2012), Е.Томпсон (2006), Е. Кіннана (2003), М.Путни (2015), В.Лянґа (2003)6а також дотичні публікації, С.Плохія, В.Лепахина та ін.[ii] У історичному вимірі – “Святая Русь” є спадкоємицею і хранителькою “єдино-вірної” православної традиції. У просторовому вимірі – межі Святої Русі не були усталеними: вони і там, де панує московське православ’я, але прагнуть розширюватись туди, де є інші православні святині, в цьому завдання і держави, і Церкви.[iii] Але, насправді, за концептом збереження «істинної» віри крилося поширення політичного впливу держави, яку імперські ідеологи уявляли як “Свято-русскую империю”, яка переходитиме етнічні межі і охопить весь православний світ (одним із перших цю ідею, як політичну  сформулював ще у ХУІ ст. Андрей Курбский, потім її підхопив М.Карамзін).[iv] До таких географічних і церковних центрів тяжіння “Святої Русі” належав і Почаїв.

Перші думки про переведення Почаївського монастиря у православ’я з’явилися у імператора Александра І після візиту до Острога в 1823 р., а формальним претекстом стало звинувачення у підтримці василіянами польського повстання 1830-1831 рр.[v] Після вивчення ситуації із  майном монастиря та мистецькими цінностями в Успенському соборі, на вимогу комісії Синоду  було підготовлено звіт (ігумена Амвросія від 15 лютого1832 р.) про декор інтер’єру храму, щоб окреслити масштаб необхідних змін, які стосувалися елімінації унійної української образотворчої  програми.[vi]

Основні зміни у внутрішньому оздобленні храму розпочалися після надання монастирю статусу Лаври в 1833 р. Три Лаври, які вже існували в імперії, символізували три великі історичні періоди: «Великого Княжения» (Києво-Печерська, 11 ст.), «Царства» (Троїце-Сергієва 14 ст.) та «Империи» (Александровсько-Невська,18 ст.). До них додалася Почаївська, очевидно, як продовження історичної традиції. Згодом, до переліку святих, зображених на стінах Успенського собору Почаєва, додалися знакові для Російської церкви та імперії постаті святих: Андрія Боголюбського, Александра Невського, Сергія Радонєжського, Дмитрія (Туптала) Ростовського, Інокентія Іркутського та інших.

В 1883 р. на 50-ту річницю надання статусу Лаври було встановлено День Волинських святих, серед яких: цар Микола І, волинський архиєпископ Амвросій, Санкт-Петербурзький єпископ Антонія та інші  особи, які найактивніше реалізували переведення Почаєва до православ'я імперського зразка.[vii]

Характерні приклади ідеологічно-мистецьких змін:

1) Нове “горнее место” у святилищі, в якому кількаярусна іконна конструкція була доповнена зображеннями новоявлених угодників: святителя Митрофана Воронезького та Тихона Задонського. Ці,  цілком нові для української Церкви, постаті російських святих були послідовними прихильниками і реалізаторами православно-політичної програми “Святої Русі».

2) Настінна композиція «Охрещення Русі» в головній наві, апеляцію до цієї історичної події С.Плохій називав “символічним трансфером впливу від Києва до Московії».[viii] Адже Володимирова християнізація Києва сприймалася як відправний пункт для становлення православної “Святої Русі” із наступним центром у Москві. 

3)   Розпис «Явління Богородиці із блаженним Йовом Почаївським в часі облоги 1675 р.»спершу засвідчував сакральний статус історичної події. Але питання порятунку від облоги було переведене російськими історіографами з акту Божого заступництва до акту магічної реалізації “політичного призначення” у новому контексті актуальної російсько-турецької війни.[ix]

4) Тенденція до сакралізації царської влади проявилася в Успенському соборі Почаєва у дуже іконографічно-вивірений спосіб: “...везде, где только открывалась возможность” були намальовані образи святих угодників, імена яких носила царська родина (імператора Александра ІІ, імператриці Марії Федорівни та ін.), патронів і поширювачів ідей “Святої Русі” (святі патрони митрополитів і архимандритів  Почаївських). [x]

5)В середині ХІХ ст. у верхніх бокових приділах  Успенського собору було влаштовано дві додаткових церкви: в ім’я Св.Александра Невського (лівий приділ, освячений в 1861 р.) та святителя і чудотворця Миколая (правий приділ, освячений в 1844 р.), які були встановлені на згадку про відвідини монастиря імператорами Миколою І (1823 р.) та Александром ІІ ( 1859 р. ).

6) В 1855 р. на престолі встановили нову дарохранительницю – у вигляді моделі Ісаакієвського собору в Петербурзі, як нагадування духовенству і вірним про політичний центр імперії.

7) Після пожежі 1864 р. (внаслідок чогозник бароковий василіянський вівтар ічастина живописув наві) за особистого патронату імператора Александра ІІбуло встановлено новий т.зв. “царський іконостас”, намальований у традиціях російського академічного живопису.

8) У 1880 р. в соборі поставлено розкішний срібний престол,  як пам’ятку про «...исполнившееся 25-летие царствования императора Александра ІІ”.[xi]

9)Іншим символічним дарунком імператорської родини Почаєву (за царювання  Александра ІІІ) стала коштовна лампада до чудотворної ікони Богородиці Почаївської, із промовистою інскрипцією: “Пусть свет  этой лампады будет символом священной связи императора с его поддаными  и пусть Почаевский монастырь остается оплотом православия на этих древнерусских землях».[xii] Таку ж лампаду у псевдо-візантійському стилі імператор Александр ІІІ встановив біля могили свого патрона Св. Александра Невського  у Александровсько-Невській лаврі в Санкт-Петербурзі.[xiii]

Наведені нами приклади дають можливість стверджувати, що в основі впроваджуваних, ніби-то мистецьких, змін лежала офіційна ідеологема “Святої Русі”, а для формування нової імперської лояльності релігія була лише дієвим інструментом. В умовах підпорядкування нових територій навіть суто мистецький вираз української релігійної традиції і все, що було пов’язане із українським релігійним мистецтвом, сприймалося як загрозливе і підлягало елімінації. На прикладі Почаєва добре видно, як у конкретних релігійно-мистецьких формах реалізувався імперський концепт,як зміни в опорядженні храму мали формувати нову лояльність у підданих, і яким “тісним” був патронат царської родини над українською святинею у ХІХ ст.Наведені приклади також допомагають віднайти «коріння» багатьох тенденцій і проблем, пов'язаних із доктриною «русского мира» в Україні, в т.ч. у сучасних міжконфесійних стосунках.



[i] - Зокрема, це пояснював німецький історик К.Шльогель в одному зі своїх виступів. –Див: http://life.pravda.com.ua/society/2015/0420/(перегляд 13 березня 2016 р.). Також: Перевезенцев С.В. Чудотворные иконы Пресвятой Богородицы. Доступно з URL: http://bibliofond.ru/view (перегляд 20 квітня 2015)

[ii] -Tschizewskij, D. (1959). Das heilige Russland: 10-17. Jahrhundert. Russische Geistesgeschichte I. 10. – 17. Jahrhundert. Hamburg, 1959; Ален Безансон, Святая Русь. К.:Кліо, 2017;Ева М.Томпсон. Трубадури імперії. Російська література й колоніалізм. К.: Основи, 2000Едвард Л.Кінан. Російські історичні міфи. – К., 2003 .

Доступно з URL: <http://litopys.org.ua/keenan/keen03.htm>, ( перегляд 5 лютого 2016); Martin C.Putna, Obrazy z kulturních dĕjin ruské religiozity, Praha: Vyšehrad, 2015; Walter K. Lang, ‘Das heilige Russland: Geschichte, Folklore, Religion in der russischen Malerei des 19. Jahrhunderts, Reimer, 2003; Serhiy Plokhy, ‘The Missing Skeleton: Understanding the Identities of Kuivan Rus’, In: Laarse R., et al.eds. Religion, State, Society and Identity in Transition Ukraine (WPL 2015), pp.19-32.

[iii] -Лепахин В. Иконичный образ святости: пространственные, временные, религиозные и историософские категории «Святой Руси» - доступно з URL: <www.pravoslavie.ru/jurnal/330.htm>(перегляд 16 березня 2016)

[iv] - Tschizewskij, D. (1959). Das heilige Russland: 10-17. Jahrhundert. Russische Geistesgeschichte I. 10. – 17. Jahrhundert. Hamburg, 1959, p.36-39;  В 1804 р. М.Карамзін був офіційно призначеним царем Олександром І російським історіографом. –Дж.:Славянская энциклопедия: XVII век. В 2-х т. – Т. 1: А-М. / Авт-сост. В. В. Богуславский. — М.: Олма-Пресс, 2004. —  С. 301.

[v] - Такий претекст використовувала російська влада ще за часів Катерини, проводячи політику агресивного навернення україніців-уніатів у православ’я. –Wolff, L. (2002-2003). The Uniate Church and the Partitions of Poland: Religious Survival in an Age of Enlightened Absolutism
Author(s): 
Source: Harvard Ukrainian Studies, Vol. 26, No. 1/4, Ukrainian Church History (2002-2003), pp. 153-244.

[vi] -Хойнацкий А. Почаевская Успенская Лавра. Историческое описание. Труд профессора Нежинского Историко-филологического Института А.Ф.Хойнацкого, исправленный и дополненный Г.Я.Крыжановским. Почаев, 1897, с.141.

[vii] - Тарнавский   А.  По поводу 50-летнего юбилея Почаевской  Лавры //Киевская Старина 1883, №12 с. 682;

[viii] - Serhiy Plokhy, ‘The Missing Skeleton: Understanding the Identities of Kuivan Rus’, In: Laarse R., et al.eds. Religion, State, Society and Identity in Transition Ukraine (WPL 2015), p.21.

[ix] -Хойнацкий А. Почаевская Успенская Лавра.., с.  363.

[x] - Там само, с.364.

[xi] - Там само, с.355.

[xii]-  Там само, с.356.

[xiii] -Там само, с.357.


Коментарі

  1. Грандіозна стаття - як з греко-католицького Почаїва зробили русміровскій Почаєв.

    А це ще і до того, що сучасна історія Почаєва має розрив вже на нашій памяті. Адже ті монахи, що там були за радянської влади, зовсім не були русміровцами. А вже в 1990-і старих насельників поступово відсунули, і нові т.зв. "молдавани" і є сучасним "почаєвом".

    Тобто де-факто, як конкретна монаша спільнота з неперервною традицією, сучасний почаєв засновано у 1990-х.

    Це важливо, бо для православної свідомості монастир святий не мурами, а святими насельниками, старцями, і монаша аскеза - це наука, що передається від старців до молодих, як від ґуру - учням. Це не просто колгосп - це духовна практика, аскеза, що завжди має елемент гуру, що вимагає передання умінь духовного життя, від посту до Ісусової молитви.

    І коли в радянські часи така реальна спільнота була перервана, то говорити про "той самий Почаєв" - антиісторично, а тим паче, коли розривів декілька.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за оцінку моєї статті. Насправді, в радянський час пам'ять та інформація про Василіянський (унійний) період історії Почаєва замовчувалася або озвучувалася в негативному ракурсі, водночас і раніше ( у 1990-х і в 2000-х рр.) прицільно акцентувалася роль і значення постатей російьских імператорів та членів царської родини у мистецькому меценаті для Почаєва. це була така не надто прихована пропаганда ...
      Загалом - тема конференції дуже своєчасна і важлива.
      Доповненням до моїх міркувань може бути публікація протоієрея о.Сергія Горбіка «Просування ідеології «русского мира» через... Українське Православ’я».
      https://rusmirdoctrineconference.blogspot.com/2020/10/blog-post_72.html

      Видалити
    2. Власне, він Вам відповів теж.

      Видалити
  2. Я б дуже обережно ставився до "українства" Почаївської лаври (монастиря) часів унії... Достатньо подивитися мову почаївських стародруків, а також певні витвори мистецькі витвори цієї доби. Про те, що більшість ченців були вже етнічними поляками та навіть не розмовляли українською - то я загалом мовчу.

    Як історик, наслідуючи митр. Іларіону (Огієнко), я б вилучив 3 періоди історії:
    а) Власне Київського Православ'я, які протягувався до передачі монастиря уніатам;
    б) Уніатський, які був прикладам латинізації та наближенням до рима-католицтва;
    в) Власне російський, якій проходив як один з етапів загальної програми русифікації.

    Також варто окремо визначити міжвоєнний період, коли Почаїв зробився осередком російських монархістів у Польщі, про що виразно пише архієп. Афанасій Мартос.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Олена Мішалова. Від «Москва – Третій Рим» до «Русского мира»: етапи формування імперського ідеологічного гібридного проєкту.

    1. Сучасна Російська Федерація є імперією у стадії «напіврозпаду», яка відчайдушно намагається протидіяти процесу свого розпаду, що почався у 1991 р., коли Радянський Союз припинив своє існування. Парадоксально: у той час, як у світі після завершення Другої Світової війни відбувається деколонізація і великі колоніальні імперії зникають з політичної карти світу, СРСР не просто нікуди не зникає, а розширюється – включає до зони свого впливу країни Східної Європи. 2. «Русский мир» є сучасною версією історичного месіанства Росії, містить в собі ключові ідеї трьох попередніх месіанських проектів – релігійного, культурно-цивілізаційного та радянсько-політичного. 2.1. Релігійно-політичний проєкт: захист православної віри та православних християн. Цей комплекс ідей бере свій початок з друг. пол. Х V - XVI ст. Флорентійська унія (1438 р.) та падіння Візантійської імперії (1453 р.) перетворили московського князя на захисника православ'я – єдино правильної версії християнс...

Стефанія Сідорова. Формування поняття “нова етика” в російських медіа та його потенційний вплив на український дискурс

  Поняття “нова етика” зараз не є чітко визначеним і функціонує як парасолькове поняття, в яке включають чи не всю проблематику сьогодення: від #metoo до Black Lives Matter, від канселінгу до життя в умовах пандемії, від цифрового етикету до екології. Найближчим відповідником, що міг би частково прояснити його зміст, є американський термін “woke culture” [3]. Аналізоване нами поняття є не запозиченим, а питомим для російського дискурсу [2]. Хоча словосполучення “нова етика” використовувалось і раніше ( e.g. німецькими феміністками першої хвилі, Еріхом Нойманном чи Анітою Аллен), сучасний термін сформувався в Росії і пропонує російський погляд на розуміння процесів, що відбуваються на Заході [1]. Швидко (чи навіть одночасно) зі своєю появою поняття починає стійко асоціюватися з концептами “Захід”, “ідеологія”, “проблема” та набуває негативних конотацій. Дискусія щодо нової етики перетворюється на протистояння - їй закидають тоталітаризм, говорять про неї як “новий етичний ре...

Катерина Якуніна. Мовою цифр православна конфесійна ідентичність: усталеність versus стереотипність

  В 2020 р. Центр Разумкова запропонував українскій громадськості інформаційні матеріали «Особливості релігійного і церковно-релігійного самовизначення громадян України: тенденції 2000-2020 рр.» [1] , які підвели підсумок релігійному життю України за останні 20 років. За допомогою данних, опублікованих у матеріалах, наукове співтовариство, ЗМК, політичні сили змогли по-новому оцінити роль релігії в суспільстві, простежити нові тенденції, підкреслити усталені традиції. Співставивши наукові розвідки та «мову цифр», можна відстежити правдивість\хибність для українського суспільства сьогодні деяких стереотипів щодо православного середовища. 1. Теза: Російсько-український конфлікт, ситуація в ОРДЛО, посприяли віддтоку вірних із УПЦ (МП). Дані: число вірних УПЦ(МП) складає 22% православних у 2020 р. проти 16% у 2019р. Подібну ситуацію можна пояснити «незрозумілістю» для вірних ситуації із утворенням ПЦУ і де-факто, продовженням існування УПЦ КП. 2. Теза: «Тривале, іноді конфлікт...